Canta header
Aangepast

Er komen geen Canta's meer bij, maar Early rijdt nog even door

  • Bobby Schinkel

    redacteur NOS op 3

  • Bobby Schinkel

    redacteur NOS op 3

De laatste ingeblikte vrijparkeerder is van de band gerold: na 22 jaar komt er een einde aan de productie van de iconische Canta. Volgens sommigen is het rode terreur op het voetpad, anderen kregen juist hun vrijheid terug dankzij dit 45-kilometerwagentje.

De fabrikant uit Veenendaal - de Canta is een oer-Hollands product - besloot de productie stil te leggen. Een grote investering bleek niet de moeite waard, omdat het onduidelijk is of ze in de toekomst nog de juiste onderdelen kunnen krijgen.

In totaal zijn er 4650 stuks gemaakt. De meest opvallende is misschien wel die van Early Bouwman:

Early en zijn knalgele Canta

De Canta is in 1995 ontwikkeld door het bedrijf Waaijenberg Mobiliteit en de technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente. De breedte van 1,10 meter maakt hem speciaal, omdat hij daarmee binnen de grenzen van een gehandicaptenvoertuig valt. Daarom mag hij over het voetpad, fietspad en de weg rijden.

Dat was ook voor Early de reden om er een te rijden. Nadat hij bij een verkeersongeluk in Mexico zijn linkerbeen verloor, kocht hij een Canta om mobiel te blijven. "Ik rij er ongeveer 500 kilometer per week mee. Voor mijn werk, voor de boodschappen en om mijn sociale contacten te onderhouden."

Vooral de gele banaan op het dak valt op. "Als ik afspreek met mensen, weten ze altijd meteen wie ik ben."

Iedereen boven de 16 jaar mag in een Canta rijden.

Op dit moment rijden er nog ongeveer 3000 Canta's rond. Bezitters hoeven zich geen zorgen te maken als ze met pech komen te staan, want het bedrijf uit Veenendaal blijft de wagentjes gewoon onderhouden. Om zeker te zijn van vervoer heeft Early naast de gele taxi nog een andere Canta. "Die staat in m'n loods, voor onderdelen."

Het kleine wagentje weegt nog geen 350 kilo, maar is best prijzig. Je betaalt ongeveer 13.000 euro voor een nieuwe. Tweedehandsjes zijn goedkoper en worden ook vaak gereden door mensen zonder handicap.

Er rijden op dit moment ongeveer 3000 Canta's in Nederland

De fabriek in Veenendaal zal voorlopig nog niet sluiten. Later dit jaar komt er volgens directeur Frank Vermin 'groot nieuws' over een mogelijke opvolger. Daarbij is een elektrische variant zeker niet uitgesloten.

In de loop der jaren zijn er ook andere merken 45 kilometer auto's bijgekomen, die ook onder jongeren aftrek vinden. Voor hen is zo'n wagentje aantrekkelijk omdat je ook zonder rijbewijs mag deelnemen aan het verkeer.

Deel artikel: