NOSop3

Komiek schildert haattweets op de stoep bij Twitter

Shahak Shapira

"Retweet als je moslims haat", "jodenzwijnen", "Hitler heeft niets fout gedaan". Het is een greep uit de 300 tweets die de Duits-Israƫlische komiek Shahak Shapira niet vindt kunnen. Dus rapporteerde hij ze het afgelopen half jaar bij Twitter.

"Ik wilde zien wat er zou gebeuren", zegt Shahak tegen NOS op 3.

Dat bleek niet veel te zijn. Waar Facebook 80 procent van alle berichten waar Shahak melding van deed binnen drie dagen had verwijderd, was Twitter minder daadkrachtig: Shahak kreeg op zijn 300 meldingen negen keer antwoord, steeds met de mededeling dat de tweets niet in strijd waren met de richtlijnen van het bedrijf.

Spuitbussen

Dus besloot hij om Twitter met z'n eigen regels over discriminatie en belediging om de oren te slaan. "Het personeel van Twitter moest het kunnen zien, maar het moest ook weer kunnen verdwijnen, in tegenstelling tot de tweets."

Komiek verft racistische tweets
Komiek Shahak Shapira gaf 300 tweets aan bij Twitter omdat ze volgens hem racistisch zijn, maar geen van de berichten werd verwijderd. Tot woede van Shapira, die vandaag de tweets op de stoep van het kantoor van Twitter in Duitsland verfde.

Eerder veroorzaakte de komiek al veel opschudding met zijn Yolocaust-project, waarin hij selfies van toeristen bij het Holocaustmonument in Berlijn combineerde met foto's van concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog.

Dit keer trok hij gewapend met sjablonen en verfspuitbussen naar het kantoor van Twitter in Hamburg.

Als we dit op Twitter normaal gaan vinden, bestaat het risico dat we het straks overal normaal vinden.

Shahak Shapira

De medewerkers van Twitter konden er letterlijk niet meer omheen: teksten die Twitter op internet liet staan, en nu op de stoep voor de ingang van hun kantoor staan gespoten. Een reactie van Twitter kreeg hij niet.

Toch hoopt Shahak dat het wel effect heeft gehad. "Het is voor mij belangrijk dat er iets met deze meldingen wordt gedaan. Als we dit op Twitter normaal gaan vinden, bestaat het risico dat we het straks overal normaal gaan vinden."

Facebookwet

Dat risico kans lijkt kleiner te worden met de zogenaamde Facebookwet, die in oktober van kracht wordt. Met deze wet verplicht het Duitse parlement social media-bedrijven binnen 24 uur op een melding van een gebruiker te reageren.