De Zuidasrabbijn, iPad-priester en polderimam
Aangepast

Deze iPadpriester, Zuidasrabbijn en polderimam willen ons vertrouwen terug

  • Koen Koopman

    redacteur NOS op 3

  • Koen Koopman

    redacteur NOS op 3

Preken vanaf een iPad, in de Starbucks of bij het zwembad. Jonge geestelijken pakken het net even anders aan dan hun oudere collega's. En dat is hard nodig. Jongeren zijn steeds minder godsdienstig. En het vertrouwen in geestelijken is laag in Nederland, volgens religiewetenschapper Henk Tieleman.

"Dat komt vooral door de schandalen van de afgelopen jaren." Maar de diepere oorzaak is volgens hem de trage aanpassing van grote religies. "Mensen willen zich niet meer binden aan traditionele instituten. Die passen niet meer in de individualistische cultuur van nu."

Volgens Tieleman willen mensen daarom dat het geloof toegankelijk wordt gemaakt. Deze drie jonge geestelijken proberen het vertrouwen op hun eigen manier te herstellen.

De iPad-priester

Johan Rutgers (32) is priester aan de katholieke kerk van Utrecht. Dat het vertrouwen laag is, snapt de jonge priester wel. "In de afgelopen jaren is de kerk veel negatief in het nieuws geweest, maar ik vind het goed dat het allemaal boven tafel is gekomen. Nu kunnen we met een schone lei beginnen."

#priestlife

Volgens Johan wijken zijn vieringen inhoudelijk niet veel af van die van zijn collega's, maar zijn ze wel allesbehalve traditioneel. "Ik zeg weleens in mijn preek dat ik Jezus een toffe peer vind." Zo'n preek leest hij voor vanaf zijn iPad. Ook is de jonge priester actief op Facebook en Instagram. Onder zijn foto's staat bijvoorbeeld #priestlife.

Op die manier probeert Johan het geloof toegankelijk te maken. "Ik hou me vast aan tradities, maar probeer wel het actuele leven in het geloof te verwerken." Zijn losse stijl zorgt ervoor dat hij ook buiten de kerkdeuren goed zichtbaar is. "Ik ga bijvoorbeeld naar buurtbarbecues en ga binnenkort tractorpullen in een buurtdorp."

De Zuidasrabbijn

Yanki Jacobs (28) is rabbijn voor jonge Joodse studenten en professionals aan de Amsterdamse Zuidas. Volgens de jonge rabbijn is het geen kwestie van vertrouwen, maar zijn de mensen kritischer geworden. "Mensen hebben onder andere door het internet veel meer informatie tot hun beschikking en halen zo de kwakzalvers ertussenuit."

De jonge rabbijn in gesprek met een Joodse student

Toch denkt Yanki dat de goede geestelijken altijd zullen overblijven. "Het jodendom is een religie die zich altijd blijft aanpassen. Net zoals de krant het nieuws verkoopt aan zijn lezers moeten wij het geloof proberen te verkopen."

Religie moet toegankelijker worden gemaakt, vindt Yanki. Daarom gaat hij vaak met gelovigen in gesprek en probeert hij zich aan hen aan te passen. En dat hoeft niet altijd in het gebedshuis. "Ik zit vaker met mensen in de Starbucks dan in de synagoge."

De polderimam

Mustafa Bulut (28) is islamitisch geestelijk verzorger in een ziekenhuis en ggz-kliniek. Hij studeerde af aan de inmiddels gestopte Nederlandse imamopleiding van Inholland, maar is geen imam in een moskee. Daar kon hij simpelweg niet van rondkomen. In de kliniek waar hij werkzaam is, wordt hij wel imam genoemd.

Mustafa is afgestudeerd polderimam en werkt nu in een ggz-kliniek

Mustafa snapt dat het vertrouwen in geestelijken laag is. "Sommige oude imams die orthodox zijn opgeleid, prediken soms strenge opvattingen. Terwijl misschien maar vijf procent het geloof op die manier beleeft. Een liberale of gemakkelijke moslim verliest dan snel het vertrouwen."

Mustafa probeert daarom aan te sluiten op de leefwereld van de jonge generatie. "In deze tijd is het belangrijk om te luisteren naar hen. Oudere imams die in de jaren 60 en 70 zijn opgeleid, zijn juist gewend om te vertellen. In die tijd was dat veel belangrijker."

Daarom moeten gesprekken over het geloof ook buiten de moskee worden gevoerd, vindt hij. "Het kan ook gewoon bij het zwembad. Het is vooral belangrijk om te blijven socializen om het vertrouwen van de nieuwe generatie te winnen."

Deel artikel: