Leoni Blokhuis
Aangepast

Voor spelersmakelaar Leoni is het EK hét moment om zaken te doen

Terwijl het Nederlands vrouwenteam vandaag tegen België voetbalt, speelt Leoni Blokhuis haar eigen wedstrijd. Ze zit weliswaar als supporter op de tribune, maar toch vooral om te netwerken als voetbalmakelaar.

"De nachten zijn kort. Dit is hét moment. Het EK is voor mij echt een plek waar ik allerlei mensen uit mijn vakgebied ontmoet. Van spelers, tot bestuursleden van clubs. Ik ontmoet al mijn contacten uit Europa en de rest van de wereld."

Zo is ze dit EK een hele dag op pad geweest met de trainer van Arsenal, om te tonen hoe het vrouwenvoetbal zich ontwikkelt in Nederland en heeft ze uitgebreid handen geschud met afgevaardigden van Atlético Madrid.

"Die mensen zie je niet iedere week, daar heb je via de telefoon en email normaal contact mee. Nu kunnen we het even face to face hebben over hoe de selectie eruitziet, of ze nog op zoek zijn naar spelers."

Wat Leoni precies doet voor de speelsters zie je in deze video:

Portret vrouwenvoetbalmakelaar

In totaal begeleidt ze 20 speelsters, acht daarvan spelen er in Oranje. De meesten hebben hun transfer al gemaakt voorafgaand aan het EK. Leoni verwacht dus niet dat ze na het EK nog veel transfers in gang moet zetten. Maar het zou wél kunnen dat ze deze weken een nieuwe speelster binnenhaalt bij haar bureau.

"Als er iemand tussen loopt die geweldig is, dan zou het kunnen dat ik haar benader. Maar dan is het wel een voorwaarde dat ze nog geen agent heeft. Het past niet bij mij om iemand weg te kapen. Ik weet dat het in het mannenvoetbal heel normaal is, maar daar is het vrouwenvoetbal nog niet klaar voor. En daar zal ik nooit klaar voor zijn."

Leoni Blokhuis

En zo zijn er natuurlijk meer verschillen tussen de mannen- en vrouwenvoetbalwereld. Ook voor makelaars. Neem de transfersommen waar makelaars mee te maken hebben. Hogere transfersommen betekenen ook hogere beloningen voor de makelaars. Toch zit een transfer van Leoni naar het mannenvoetbal er niet in.

"Het ligt eraan wat je ambities zijn als makelaar, ik denk dat het belangrijk is dat je je als een vis in het water voelt, dat heb ik met het vrouwenvoetbal. Het is een opkomende sport, ik ben ook nog relatief nieuw. Ik beweeg eigenlijk mee met de sport."

Leoni is sinds 2013 actief in de voetbalwereld en die jaren heeft ze de sport zien veranderen. "Je merkt dat bepaalde clubs professioneler gaan werken, dat er meer budgetten vrijkomen. Er komen nieuwe makelaars bij. Die ruiken kansen."

Is haar werk ook veranderd? "Ja, ik begon natuurlijk met netwerken in Nederland en nu doe ik de meeste zaken met buitenlandse clubs, daar gaan ze wel echt anders om met het vrouwenvoetbal. Daar zijn al heel veel clubs een stapje verder dan hier en zijn de budgetten groter, dat is veel interessanter."

Jullie moeten nu inhaken.

Leoni Blokhuis tegen sponsors na het doelpunt van Shanice van de Sanden

Maar dat is niet het enige dat veranderd is de afgelopen jaren. Het vorige grote toernooi waar Nederland actief was, was het WK in Canada. Die wedstrijden werden door het tijdsverschil 's nachts gespeeld, dus kon Oranje niet echt rekenen op veel aandacht.

Dat is nu wel anders. "Ik merk het dagelijks, de hoeveelheid e-mails die binnenkomt, bedrijven die informeren naar commerciële mogelijkheden, het wordt alleen maar drukker."

Shanice van de Sanden viert haar doelpunt

Tot nu toe zijn de prestaties van Oranje heel goed en ook dat betekent meer werk voor Leoni. "Shanice van de Sanden is een van mijn speelsters, zij scoorde vorige week de winnende. Je merkt gewoon aan alles dat haar populariteit stijgt, dat mensen haar leren kennen."

"Ik was al met een aantal sponsors over haar in gesprek, dat begon voorzichtig. Die partijen heb ik nu opnieuw contact: 'Hebben jullie dat doelpunt gezien en hoe populair ze aan het worden is? Jullie moeten nu inhaken.' Het is wel nu of nooit, je moet het ijzer smeden wanneer het heet is toch?"

Deel artikel: