Social media
Aangepast

Je vrienden, je reacties, je katten: wat mag je toekomstige werkgever van je weten?

Je bent recruiter en je gaat sollicitanten uitnodigen voor een gesprek. Wat is dan een van de dingen die je doet? Je checkt de social media van je kandidaten. Foutje, want dat mag vanaf volgend jaar niet meer van de Autoriteit Persoonsgegevens en 27 andere Europese privacytoezichthouders.

In Nederland is al de regel dat je dat als bedrijf niet zonder meer mag doen, maar het gebeurt natuurlijk wel. "Je wil gewoon weten wat voor vlees je in de kuip hebt", zegt Laura Rijnsburger (25), recruiter bij Recruit a Student in Rotterdam.

"Het gebeurt heel veel. Wij doen het niet standaard, alleen bij functies waarin je met vertrouwelijke dingen bezig bent. Maar op social media kan je er echt achter komen hoe iemand in het echte leven is. Meer dan in een gesprek van een half uur. Wat voor feestjes iemand leuk vindt, wat voor muziek, wat voor vrienden, waar hij in z'n vrije tijd naartoe gaat. Het is een goeie manier om iemand te leren kennen."

Laura Rijnsburger

Maar waar kijken ze dan precies naar? "Alle social media", zegt Laura. "Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram. Sowieso je profiel. En Google."

Reacties

Als je profiel goed afgeschermd is, wordt het wat moeilijker, maar in veel gevallen kan je toch een hoop te weten komen. "We kijken ook naar foto's en de reacties daaronder. Daaraan zie je met wat voor mensen de persoon in kwestie omgaat. En je kijkt wat voor reacties iemand achterlaat bij die vrienden, je klikt wel even door."

"Zo zie je bijvoorbeeld iemands taalgebruik in z'n privéleven. Want iemand kan zich wel heel netjes voordoen in een sollicitatiegesprek, maar in z'n privéleven heel veel schelden."

Dieuwke bij Serious Request

We nemen de proef op de som met collega Dieuwke. Wat komt Laura allemaal over haar te weten op Google? "Ik zie een leuke foto, ze werkt bij de NOS... Amsterdam." Dat is het.

Instagram dan? "Dat is allemaal NOS-gerelateerd. Ze houdt van festivals, heeft leuke vrienden en vriendinnen. Op zich heeft ze er niks geks op staan. Maar ik denk dat Dieuwke daar extra op heeft gelet."

Dan gaat Laura naar Facebook. "Even kijken of ze een relatie heeft. Ja, met Joost. Zo kom je achter alles, ik zie ook dat ze van katten houdt. Nu even kijken waar ze is geweest... onderweg naar Amsterdam, dat was dan waarschijnlijk uit haar werk. Maar ik kom geen rare dingen tegen over haar, ze zou door kunnen naar de volgende ronde."

Bij Laura op het werk gebeurt dat gespeur dus niet standaard, maar voor bepaalde opdrachtgevers moet het. "Voornamelijk in branches waarin vertrouwen belangrijk is, en dat is vooral in de verzekeringswereld. Daar werken de studenten met vertrouwelijke informatie. Dan screenen we ook op social media, maar daar geeft de student altijd toestemming voor."

Maar strengere regels voor het screenen vindt Laura overbodig. "Je bent er zelf bij als je het plaatst en iedereen kan er ook bij. Dus hoe controleer je hoe en waarom iemand screent?"

Schoonfamilie

Als we er dus rekening mee houden dat recruiters blijven screenen op social media: wat kan je dan beter wel en niet plaatsen? "Geen pikante foto's", zegt Laura. "Dat hoor je zo vaak, maar toch kom je dat nog tegen. Gedraag je op social media zoals je je ook op je werk zou gedragen."

En niet eens alleen voor een baan: "Ook voor mensen die je leren kennen, je schoonfamilie die je gaat googlen. Ze moeten gewoon geen rare dingen van je tegenkomen."

Deel artikel: