NOS Op 3
CtrlMovie

Stel: je raakt betrokken bij een overval. Je zou de politie kunnen waarschuwen, of meedoen (en flink cashen). Beide opties kunnen de nodige gevolgen hebben: misschien leggen de overvallers je om, of je eindigt in de bak.

Wat zou jij kiezen?

Het is een van de dilemma's die bezoekers van de film Late Shift voorgelegd krijgen. Met hun telefoon konden ze gisteravond tijdens een vertoning in zes Nederlandse bioscopen van Vue beslissen hoe de thriller over wiskundestudent Matt verloopt.

Haar volgen, of weglopen? CtrlMovie

Door op in totaal 180 momenten een beslissing te maken, bepalen de bioscoopbezoekers hoe de film afloopt. Dat hoeft dus niet goed te zijn.

"Een keuze heeft consequenties, net als in het echte leven. Het is niet een game waarin je gewoon opnieuw kunt beginnen", legt regisseur Tobias Weber uit.

Hij heeft alle verschillende eindes van de film al een keer voorbij zien komen, goed of slecht. Opvallend daarin is ook te zien hoe verschillende landen met de keuzes omgaan. "We zagen bijvoorbeeld dat Zwitsers een stuk vriendelijker zijn dan Russen. Die kiezen veel meer voor de harde actie."

Met Late Shift hoopt Weber bezoekers meer te betrekken bij een film. "Je creëert een dialoog met je publiek, dat echt een band krijgt met de karakters. Het is geen gimmick, zoals 3D dat is. Het is een middel voor een maker om een verhaal op een andere manier te vertellen", zegt de regisseur.

Filmjournalist Robbert Blokland is niet echt enthousiast over het concept van de interactieve film. "Het lijkt mij dodelijk vermoeiend. Ik wil verrast worden door het verhaal dat een maker mij van begin tot einde vertelt. Bij deze speurtocht ontbreekt dat", zegt Blokland.

Volgens hem is het idee van een film dat je je helemaal onderdompelt en haalt het maken van keuzes in een app je hier uit. "Misschien komt er ooit een uitgeklede variant die wel werkt, maar wat mij betreft komt dit in het rijtje van mislukkingen als de geurbioscoop."

Kijkers van de Duitse film Terror bepaalden of piloot Lars Koch de cel in moest Constantin Film

Over Terror, de film die vorig jaar op de Duitse televisie werd uitgezonden, is Blokland wel enthousiast. Hierin bepaalde de kijker of gevechtspiloot Lars Koch de cel in moest, nadat hij 164 passagiers van een gekaapt vliegtuig had neergeschoten om 70.000 doden aan de grond te voorkomen.

"Dit zette je echt aan het denken, Bovendien kreeg je gewoon twee duidelijke keuzes, bijna aan het einde film. Dit zorgde juist voor meer betrokkenheid in plaats van dat het afleidde", zegt Blokland.

Toch ziet regisseur Tobias Weber hier wel degelijk toekomst in. "Veel mensen zien dit als de toekomst van cinema. Ik hoop zeker dat dat waar is, maar ik hoop ook dat normale films nooit zullen verdwijnen."

Late Shift is 29 juni nog een keer te zien in een paar bioscopen van Vue.

STER reclame