NOS Op 3
NOS Paintbox

Hoe kom je van het imago af dat je een 'graaier' bent die over de rug van de 'Jan Modaal' veel geld verdient en in een veel te dure auto rijdt?

Het antwoord: je legt je toe op goede doelen en duurzaamheid. Dat is precies wat de moderne bankier doet om van zijn slechte imago af te komen. Maar is dit voor de show of menen ze het oprecht?

Global citizenship, social entrepeneurship en sustainability, ofwel: maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het zijn de nieuwe modewoorden in het bankwezen en bijna elke bank heeft ze prominent op zijn website staan. Ze staan symbool voor de cultuuromslag die banken zouden hebben gemaakt. Hard nodig om het vertrouwen terug te winnen.

Banken en bedrijven zijn al goed bezig, maar nu nog vooral voor de bühne.

Jochem Dix (22)

En ook de 'nieuwe bankier' is veranderd. Tien jaar geleden, toen de crisis uitbrak, zaten ze nog op de middelbare school. Ze hebben de crisis dus in hun tienerjaren meegemaakt.

Zoals Jochem Dix van 22, student financieel management aan het Nyenrode. Volgens hem gaan banken nog lang niet ver genoeg:

"De crisis is wel van invloed geweest op mijn familie", vertelt Jochem. "We hebben wel wat verliezen geleden. Banken hebben hun keurmerkjes en plannetjes, maar onderscheiden zich nog niet echt op zelfbedachte principes. Het wordt nu vooral gedaan voor de bühne, heb ik het idee."

Universiteiten, recruiters en banken merken dat nieuwe medewerkers het steeds belangrijker vinden om naast geld verdienen en winst maken zich ook bezig te houden met maatschappelijke doelen.

Het slechte imago van de bankensector kwam terug in duizenden cartoons. Salt lake tribune

Ingrid Reichmann zoekt voor financiële dienstverleners naar personeel. "Het klinkt misschien gek, maar op een gegeven moment maakt die extra tien- of twintigduizend euro salaris niet meer uit. Mensen willen dan toch iets terugdoen. Het is nu mode om aandacht te hebben voor ethisch handelen, maar het is ook wel oprecht. Klanten van mij geven bijvoorbeeld in het weekend bijles aan kansarme jongeren."

Door deze trend is er ook in het curriculum van universiteiten meer aandacht voor het fenomeen. "We merken dat studenten zeker belangstelling hebben voor meer dan alleen financiële onderwerpen. We organiseren steeds meer activiteiten waar ethics, responsibility en sustainability als thema's terugkomen", zegt Wijnand Aalderink van de Rijksuniversiteit Groningen.

Aan de andere kant blijft de primaire drive van een bank ook om van geld, meer geld te maken. Dat moeten we niet vergeten.

Wijnand Aalderink van de Rijksuniversiteit Groningen

Internationaal zijn er ook afspraken gemaakt om bij het opleiden van bankiers meer aandacht te hebben voor de ethiek in de bankensector.

"Het laten zien dat je maatschappelijk betrokken bent is natuurlijk ook goed voor het imago van de banken, ze communiceren hier graag over", zegt Aalderink. "Aan de andere kant blijft de primaire drive van een bank ook om van geld, meer geld te maken. Dat moeten we niet vergeten."

Medewerkers Citibank in Oeganda Citibank

De 28-jarige Rutger Mol is één van de millennials die bij Citibank werkt. Hij werkt er nu drie jaar en vindt het ook belangrijk dat de bank waar hij werkt iets terugdoet voor de maatschappij. "Wij doen ieder jaar mee met de 'Global Community Day'. Dan gaan we naar Artis met ouderen en we organiseren een voetbaltoernooi waar we met jongeren uit Amsterdam een leuke dag hebben."

Verder heeft hij zich aangemeld om mee te doen aan het vrijwilligersprogramma van de bank in Uganda. 25 jonge werknemers helpen daar ieder jaar lokale ondernemers met het opzetten van een eigen onderneming. Een deel van de kosten voor de reis betalen ze uit eigen zak.

STER reclame