Het logo van GeenStijl

NRC-columnist over GeenStijl: ik stak een lucifer af, maar er lag benzine

"Een koekje van eigen deeg", noemt NRC-columnist Rosanne Hertzberger het.

NRC Handelsblad en de Volkskrant drukken morgen een pamflet af - dat vandaag al online kwam - waarin ze bedrijven die op GeenStijl en Dumpert adverteren, vragen om zich terug te trekken.

Rosanne Hertzberger

Een aantal bedrijven heeft al aangegeven te stoppen met adverteren op GeenStijl en Dumpert. Dit naar aanleiding van een discussie over de vrouwonvriendelijkheid op die platformen.

"Ik ben al blij dat een aantal adverteerders zich heeft teruggetrokken", zegt Hertzberger nu. "Ik stak een lucifer af, maar er lag een plas benzine. GeenStijl neemt mensen te grazen, ze zijn heel goed in vrouwen vernederen. Zij worden individueel op hun seksualiteit en hun uiterlijk gepakt."

'Zou u haar doen?'

Het pamflet werd onder meer geschreven door Hertzberger zelf en Volkskrant-journalist Loes Reijmer. Beiden schreven eerder een kritische column over GeenStijl, beiden kwamen terecht op GeenStijl.

Van Reijmer werd een foto geplaatst, met daarbij de vraag 'Zou u haar doen?'. Daarop kwamen reacties als 'Ik zou haar overdwars in alle gaatjes nemen.'

"GeenStijl is verantwoordelijk voor hun reaguurders." Daarbij gaat het volgens Hertzberger niet alleen om vrouwenhaat, maar ook om antisemitisme en racisme.

'Censuuroproep'

We hebben GeenStijl om een reactie gevraagd, deze is (vooralsnog) uitgebleven. In een eigen stuk noemt het weblog het pamflet een 'censuuroproep'.

"De vrijheid van meningsuiting is de allerbelangrijkste vrijheid die we hebben, omdat alle andere vrijheden en vooruitgang daaruit voortvloeien. GeenStijl zal daarom altijd strijden om de grenzen van de vrijheid zo ruim mogelijk te houden."

"Ze mogen zeggen wat ze willen zeggen", vindt Hertzberger. "Net zoals ik dit mag zeggen. Ik maak ook gebruik van mijn vrijheid van meningsuiting, dus GeenStijl moet nu niet zo zeuren."

Laat de keuze aan adverteerders zelf.

Thomas Bruning, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten

Thomas Bruning, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, kijkt genuanceerd naar de kwestie. "Waar de columnisten tegen ageren, de seksuele intimidatie op zo'n platform, dat moet echt aangepakt worden. Als site ben je verantwoordelijk voor reacties van lezers die te ver gaan. Daar mag je een medium keihard op aanspreken."

Oproepen tot een advertentieboycot vindt Bruning alleen niet de beste manier. "Dan pak je het medium aan en niet de excessen. Laat die keuze aan adverteerders zelf, die kunnen hun eigen conclusies trekken."

Deel artikel: