Reclame is emotie, zeker voor Facebook

time icon Aangepast
AFP

Opgelucht over je tentamen, gestrest vanwege een deadline of teleurgesteld in jezelf. Als je dat soort emoties met je vrienden deelt op Facebook, kunnen adverteerders daarmee aan de slag.

Dankzij een gelekt document weten we nu iets meer over hoe Facebook en Instagram sentimenten gebruiken om gericht te adverteren. Een Australische krant heeft het document - vooral bedoeld voor adverteerders - in handen.

Emoties

Het advertentiesysteem van Facebook is in staat om reclame af te stemmen op de gemoedsrust van de gebruikers. Als voorbeeld wordt een advertentie met 'een zelfvertrouwen-boost voor jongeren' genoemd. Advertenties zijn af te stemmen op emoties als onzekerheid, verslagenheid, gespannenheid, waardeloosheid of stomheid.

Hoe werkt dat dan?

Stel dat je voor de zoveelste keer bent gezakt voor je rij-examen. Als je dat deelt op Facebook, kun je daar ook een emotie zoals 'gefrustreerd' bij selecteren.

Een rijschoolhouder zou dan een gerichte advertentiecampagne kunnen opzetten op basis van leeftijd, emotie en trefwoorden. Daardoor krijg jij plots advertenties voor faalangst-rijlessen te zien krijgt.

Facebook heeft heel goed door hoe jongeren zich voelen, staat in het stuk. "Doordeweeks plaatsen jongeren meer berichten als ze ergens onzeker of zenuwachtig over zijn", schrijft Facebook. "In het weekend bevatten de berichten meer reflectieve emoties." Lees: posts over dingen die ze wel of niet hebben bereikt.

Emoties op Facebook Facebook

Het stuk is geschreven voor adverteerders in Australiƫ en Nieuw-Zeeland, waar volgens Facebook 6,4 miljoen studenten en jonge werkenden actief zijn op het sociale medium. Maar het systeem kan ook gebruikers zo jong als 14 jaar bereiken.

In Australiƫ is er veel kritiek, omdat de advertenties zich dus richten op jongeren die hun kwetsbaarheid tonen. Facebook heeft sorry gezegd en zegt dat er maatregelen worden genomen om dit soort advertenties te voorkomen.