NOS Op 3
EPA

Kledingmerken beweren zelf anders, maar milieuorganisaties noemen de kledingindustrie nog altijd een van de smerigste ter wereld. Daarom lag dit weekend de focus van de spijkerbroekenbeurs 'Amsterdam Denim Days' op duurzaamheid.

"Spijkerbroeken zijn supercool, maar het kost duizenden liters water om er een te maken", zegt James Veenhoff, oprichter van een stichting die zich bezighoudt met het vernieuwen van de kledingindustrie.

"Kledingmerken voelen dat ze schoner en schoner moeten produceren, anders worden ze gezien als Primark of andere goedkope merken", zegt James.

Greenpeace

Het probleem staat hoog op de lijst bij milieuorganisatie Greenpeace. "Bij het maken van kleding worden veel giftige stoffen gebruikt, in armere productielanden dumpen ze dat gewoon in de rivier", zegt Kirsten Bodde van Greenpeace.

Bodde sprak daarom met 79 grote kledingmerken af dat die in 2020 geen giftige stoffen meer gebruiken bij het produceren van hun kleding.

Liter water per kledingdingstuk volgens het Unesco-instituut Watereducatie NOS

Het afspreken is één ding, die afspraken nakomen een tweede. Daarom zet Greenpeace de vorderingen jaarlijks in een overzicht. Volgens Greenpeace zetten H&M, Benetton en Inditex goede stappen. Nike en Esprit bungelen onderaan de lijst.

Kirsten: "We zien onszelf als waakhond en blijven protesten organiseren bij winkels. Zo willen we kledingmerken de juiste richting op sturen."

Met protesten voor winkels zet Greenpeace druk op kledingmerken. Greenpeace / Bence Jardany

Frans Tilstra, onderzoeker bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Nederland, legt uit waarom veel merken achterblijven bij die schone productie: "Het is een efficiënte en mondiale keten, een prachtig monster waar miljarden in omgaan. Zoiets kun je niet in een dag veranderen."

Tilstra: "De kledingindustrie is helemaal uitgeperst. De productieprijs is laag en de meeste kosten zitten in marketing en winkelhuur." Als er iets in het productieproces aangepast wordt, wordt dat daardoor duurder en je broek daarmee vaak ook.

We kunnen van alles doen, de beste oplossing is dat mensen minder kopen.

Kirsten Bodde, Greenpeace

Zowel Bodde van Greenpeace als onderzoeker Tilstra vinden dat ook consumenten actiever moeten meewerken. Tilstra: "De consument kiest nu vooral voor de prijs/kwaliteit verhouding."

Brodde zegt: "We kunnen van alles doen om de productie schoner te maken, maar de beste oplossing is dat mensen minder kopen." Daarvoor is volgens haar een omslag nodig bij mensen. "Een kledingstuk moet weer een investering worden, in plaats van wegwerpproduct."

STER reclame