NOS Op 3
Pixabay

Social Media Camp, iemand? Deze zomer kunnen tieners op kamp in Los Angeles leren een social influencer te worden. Een ster op Snapchat, Instagram of YouTube word je niet zomaar: aan het tiendaagse kamp zit een prijskaartje van 2690 dollar.

Volgens organisator Nichelle Rodriquez is er grote behoefte aan het kamp. "Social media is inmiddels een miljardenindustrie, maar het is op platformen vaak ieder voor zich. Het kan best een eenzame wereld zijn. Op het kamp kunnen tieners zich op hun passie richten én van elkaar leren."

De 17-jarige Matthew Catarzano uit Florida is een van de deelnemers. "Ik hoop dat ik op een dag mijn geld met social media kan verdienen, maar ik zou niet weten waar te beginnen", lacht hij.

Matthews passies zijn acteren en parkour. "Dat is een sport waarbij je op weg door de stad van A naar B allerlei hindernissen neemt. Daar post ik dan bijvoorbeeld foto’s van op mijn social media. Daar word ik blij van." 

Er is plaats voor 300 creatievelingen tussen de 15 en 21 jaar. Zij volgen onder meer cursussen over het plaatsen van foto’s en video’s en krijgen tips en tricks van de social influencers. 

Dit zijn mensen die van social media hun werk hebben kunnen maken. "Als je veel mensen bereikt op social media ben je erg aantrekkelijk voor bedrijven. Zij willen je betalen om hun product of idee te promoten", legt Nichelle uit.

Wie denkt dat alle deelnemers van het Social Star Creator Camp de volgende Kylie Jenner willen worden, heeft het echter mis. "Zeker niet", zegt Nichelle bijna verschrikt. "Iedere deelnemer heeft z’n eigen, unieke feature. Die willen we benadrukken. Zo komt er een jongen die een enorme fan van voetbal is en een meisje dat naam wil maken met een doe-het-zelf YouTubekanaal." 

Ook de half-Nederlandse Max Willems (17) vertrekt komende zomer vanuit München naar Los Angeles. Hij hoopt dat het kamp hem kan helpen zijn doel te bereiken. "Het is mijn grote droom om acteur te worden”, zegt hij. "Ik heb vorig jaar bij dezelfde organisatoren een acteercursus gevolgd. Dat ging erg goed. Maar om als acteur rollen te krijgen moet je jezelf in de picture krijgen bij de juiste mensen."

Max vertelt dat grote filmproductiebedrijven op zoek zijn naar acteurs met een goede reputatie. "En daarvoor struinen ze ook je social media af. Ik kan mijn Instagram en YouTube dus maar beter goed voor elkaar hebben."

Overigens is even verderop in dezelfde periode een kamp met precies het tegenovergestelde doel: in Malibu kunnen tieners die te veel met social media bezig zijn, in behandeling om van hun verslaving af te komen.

STER reclame