In Horizon Zero Dawn volg je de jager Aloy Guerrilla Games
NOS Op 3

Met trillende handen zat game-director Mathijs de Jonge vanmorgen voor zijn computer. "We hebben zes, zeven jaar naar deze climax toegewerkt. En dan krijg je zo'n rapportcijfer. Ik durfde bijna niet te klikken." De nieuwe Playstation-game van de Nederlandse studio Guerrilla Games krijgt bijna unaniem een topcijfer. Negens en tienen. En dat is best uniek voor de Amsterdamse studio.

Een van de grote en gevaarlijke robots waar Aloy het tegen op moet nemen Guerrila Games

Weggeblazen

Journalist Jurian Ubachs speelde Horizon Zero Dawn de afgelopen week uit en hij is laaiend enthousiast. Op Tweakers geeft hij de game een 9,5. "Het spel is zo goed afgewerkt en het heeft zo'n goed verhaal. Ik werd echt weggeblazen door de game."

Volgens Ubachs is het bijzonder dat de game het zo goed doet. Niet vaak krijgt een game zo'n hoog cijfer. Op Metacritic, dat een verzameling geeft van in totaal 68 recensies uit de hele wereld, krijgt Horizon Zero Dawn 88/100 punten. Maar drie recensies zijn niet enthousiast. "De Killzone-games, die Guerrilla hiervoor maakte, behoorden niet bij de beste shooters. Het is echt opmerkelijk dat Guerrilla in een keer zo'n goede game maakt, nu ze iets nieuws maken. Je vraagt je haast af: waarom maakten jullie ooit shooters?", vertelt Ubachs.

"Guerrilla hoorde al tot de wereldtop, maar met dit spel komt het op een hoger niveau dan ooit. In Nederland zit de studio op eenzame hoogte. Er is heel veel talent in Nederland, maar dit is de enige echt grote studio die we hebben," legt hij uit. "Het spel leent veel elementen van andere games, en is wat dat betreft niets nieuws, maar het weet alle elementen heel goed samen te voegen." 

Grootste Nederlandse mediaproductie

Horizon Zero Dawn is een gigantische productie. De studio werkte de afgelopen zeven jaar aan de game, legt executive producer Angie Smets uit. "De afgelopen drie jaar werd er intensief gewerkt aan het spel door 250 mensen in Amsterdam. En ook hebben we veel uitbesteed in de hele wereld. 100 ontwikkelaars werkten in China aan de game, we hadden 80 testers in Engeland en werkten samen met grote bedrijven voor motion capturing."

De productie is te vergelijken met een Pixar-film, maar dan van dertig uur. "Het is een spel waar je zeker dertig uur aan kan besteden. Dat wil zeggen dat er enorm veel bij komt kijken," legt Mathijs de Jonge uit. "We hadden een heel schrijversteam en we hebben met heel veel mensen aan de robots in het spel gewerkt. Er was een eigen robotteam dat alle animatie maakte, de kunstmatige intelligentie en het ontwerpen."

De ontwikkeling van de game kostte tientallen miljoenen euro's. Over precieze cijfers kunnen Guerrilla en Sony niets zeggen. "De ontwikkelkosten van Killzone 2, Guerrilla's tweede game, waren zo'n 45 miljoen dollar", legt Jurian Ubachs uit. "Het team is bij deze game groter en de ontwikkeltijd was zeven jaar. Ik verwacht dat het nu nog meer is." Volgens Smets is het spel een stuk groter dan de Killzone games. "De ontwikkeling heeft inderdaad tientallen miljoenen euro's gekost. En ook meer dan onze vorige game."

Iedere gamer zou dit spel moeten ervaren.

Michel Musters, gamejournalist

Ook Michel Musters is enthousiast over Horizon Zero Dawn. Hij schreef er recensies over voor Gamer.nl, Insidegamer.nl en Nu.nl. "Het is eigenlijk een game die iedere gamer en fan van science fiction zou moeten ervaren." Volgens Musters doet Horizon Zero Dawn heel veel dingen goed. "Het spel heeft een hele soepele gameplay en een prachtige wereld."

Dat is een van de paradepaardjes van Guerrilla: de open wereld van Horizon Zero Dawn. De grauwe, betonnen en lineaire wereld van Killzone verving de studio door een kleurrijke wereld met prachtige natuur. "Een van onze grote inspiraties was de BBC-documentaire Planet Earth”, vertelt Smets. "We wilden eigenlijk gewoon dat alles wat je ziet zo mooi is als in zo'n documentaire. Of het nou zonnig is, regent of sneeuwt." 

De Nederlandse game-industrie

Niet alleen voor Guerrilla is het belangrijk dat Horizon Zero Dawn zo goed ontvangen wordt. Het is ook goed voor de Nederlandse game-industrie als geheel. "Het gaat steeds beter in Nederland met de ontwikkeling van games", vertelt De Jonge. "We zijn lang alleen geweest, maar er zijn hele goede studio's nu, zoals Vlambeer. Er komen steeds meer Nederlandse games en er zijn nu al zo'n 500-600 getalenteerde ontwikkelaars in Nederland. Het is echt enorm gegroeid."

"Nederland is een land van mogelijkheden," voegt Musters toe. "De overheid heeft jarenlang goed geïnvesteerd in de game-industrie en in opleidingen, dus het is bijna logisch dat er een grote studio ontstaat. En het is ook geweldig voor Nederlandse ontwikkelaars. Een studio als Guerrilla geeft Nederlandse ontwikkelaars de mogelijkheid om in Nederland te blijven. De meeste andere grote studio's zitten in Japan en de VS."

STER reclame