NOSop3

Dit vroegen jullie aan de TU Delft-studenten achter de hyperloop

Aangepast
ANP

Ze hebben het geflikt: studenten van de TU Delft maakten het beste concept hyperloop-voertuig ter wereld. Het team van Tim Houter werd eerste in de prestigieuze ontwerpwedstrijd van miljardair en uitvinder Elon Musk. Maar hoe werkt de hyperloop eigenlijk? Teamcaptain Tim legde het live op Facebook uit. Dit is een selectie van de vragen die jullie hem stelden. 

Tim Houter is de 24-jarige teamcaptain van Delft Hyperloop. Het team van dertig studenten maakte een prototype van de hyperloopcapsule die door de buis van SpaceX kan zweven. Tim haalt dit jaar zijn bachelor werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Voordat hij teamcaptain werd bij de Delft Hyperloop werkte hij ook al mee aan het TU Delft Formula Student Racing Team, waarbij studenten een raceauto maakten.

Wat is een hyperloop?

"Een hyperloop is een lichtgewicht trein, of capsule, die door een bijna vacuüm-gezogen buis reist. In die buis is er bijna geen luchtweerstand, waardoor je een stuk sneller, goedkoper en efficiënter kunt reizen dan met de huidige vervoersmiddelen. De treintjes zweven op een magnetisch veld en worden voortgestuwd door een lineaire elektromotor. Dat wil zeggen dat je als het ware surft op een magnetische golf. Zo is het mogelijk om 1200 kilometer per uur te halen. Dat is van Amsterdam naar Parijs in 30 minuten."

"Er kunnen tussen de dertig en tweehonderd personen in een ‘capsule’, afhankelijk van de bestemming. Het idee is namelijk dat je geen tussenstops hebt, maar dat je instapt in de capsule die je in een keer naar je bestemming brengt."

Een van de teamleden Tim duwt de capsule de buis in. AFP

Wanneer kan ik meerijden?

"Het moet mogelijk zijn om binnen nu en tien jaar een eerste hyperloop-ritje te maken. Op technologisch gebied kan het heel snel gaan. Helemaal als je bedenkt dat we van helemaal niets naar een prototype zijn gegaan - op schaal - in een jaar tijd. Als je dat doortrekt zou je binnen nu en vier jaar op een capsule kunnen testen waar mensen in passen, waarmee je de techniek kunt bewijzen."

Wat gaat een kaartje kosten van Amsterdam naar Parijs?

"Voor ongeveer 20 euro per kaartje zou het al mogelijk kunnen zijn. De infrastructuurkosten zijn lager dan die van een hogesnelheidstrein en er wordt minder energie verbruikt. Plus: doordat je zweeft op een magnetisch veld is er geen contact, dus geen wrijving en geen slijtage. Daardoor zijn er ook minimale onderhoudskosten. Dat maakt het allemaal mogelijk om de prijs zo laag te houden. Je zou in Amsterdam kunnen wonen als je in Parijs werkt."

De hyperloop van Tim en zijn team bij SpaceX in de VS. AFP

Hoe veilig is het reizen met de hyperloop?

"Natuurlijk kunnen er problemen ontstaan, maar we hebben veiligheid altijd meegenomen in ons ontwerp. Een trein heeft soms problemen en als de vleugels van een vliegtuig afbreken, stort je ook neer. Maar voor alles dat kan gebeuren, kun je oplossingen bedenken om zo veilig mogelijk te reizen."

"Stel, er komt een lek in de capsule tijdens een ritje. De kans daarop is minimaal, maar als dat gebeurt, dan zal de buis op normale luchtdruk worden gebracht. Daardoor blijven mensen niet vastzitten in het vacuüm. Vervolgens kunnen mensen via nooddeuren in de buis veilig naar buiten."

Kan dit het fileprobleem oplossen?

"De hyperloop kan zowel voor personen- als voor goederenvervoer gebruikt worden. Als je de hyperloop gebruikt om veel goederen te vervoeren, heb je minder vrachtwagens nodig, en zo kun je de druk op de weg verminderen. Dan is de kans op files natuurlijk een stuk lager."