Belgisch kunstfestival lokt bezoekers via Tinder

tijd van publicatie
Kunstenfestival Hasselt

Wie in de omgeving van het Belgische Hasselt een tindermatch heeft met iemand die Ann of Lucas heeft, moet extra opletten: het kan namelijk een stunt zijn om je naar een kunstfestival te lokken. De festivalorganisatie van de Stadstriënnale probeert met twee profielen tinderaars te matchen en ze over te halen naar het festival te komen. 

Festivaldirecteur Pieter-Jan Valgaeren legt uit hoe de profielen eruit zien. "Ze bestaan uit foto's van kunstwerken op het festival. We gebruiken mooie kunst om mensen te triggeren op Tinder. Op die manier komen we live met ze in contact."

En wat als je een match hebt? "Je krijgt een bericht terug: hou je ook van kunst en cultuur? En zou je misschien een afspraakje willen maken op de tentoonstelling van het Trademarks festival?" 

Voor zijn festival zette Valgaeren Tinder in omdat het inspeelt op beeld - en het volgens hem goed bij de communicatie van nu past. De dating-app en kunst zijn misschien niet speciaal voor elkaar gemaakt, toch loopt de actie storm, zegt Valgaeren. "Het is ontzettend druk. We hebben een heel team dat constant bezig is met het uitsturen van berichten op Tinder."

Is dat geen bedrog?

Voor een ervaren tinderaar zou het meer dan duidelijk moeten zijn dat Ann en Lucas niet echt bestaan, maar wat als er mensen teleurgesteld worden? "Altijd een mogelijkheid", zegt Valgaeren. 

"Maar als je het profiel een beetje fatsoenlijk bekijkt zie je wel dat het is gemaakt in het kader van een kunstfestival. En als we bezoekers niet met een echt persoon kunnen matchen, hebben ze in elk geval een leuke dag met de kunstwerken."