Grolsch is boos op RTL. Terecht?

Zuipende meisjes, kotsende jongens, zoenpartijen die niet meer worden herinnerd - er wordt flink wat alcohol gedronken in het nieuwe RTL-programma Oh oh daar gaan we weer. En daar is Grolsch niet zo blij mee.

Het programma is de opvolger van Oh oh Cherso uit 2010, en met meer dan een half miljoen kijkers goed bekeken. Volgens de voice-over is in de vernieuwde versie 'alles bigger, better en bonter' en dus ook het alcoholgebruik.

Grolsch komt ook voorbij in de beelden en is daar niet bepaald blij mee. "Het lijkt dat dronken worden en veel drinken leuk en gezellig is, en dat dat de norm zou zijn", zegt een woordvoerder van de bierbrouwer tegen Shownieuws. Grolsch overweegt zelfs RTL te boycotten en hun reclames van de buis te halen.

Geen associatie?

Het merk wil dus niet geassocieerd worden met dronken mensen en drankmisbruik. Maar hebben mensen die associatie dan? Als je het aan een marketingexpert vraagt, valt dat wel mee. "Het programma biedt een inkijkje in de scene van bepaalde jongeren. Zelfs met voorbeelden als kotsende jongeren en mensen die de weg kwijt zijn, wordt dat denk ik niet geassocieerd met Grolsch of Heineken", vertelt Karel Jan Alsem die werkt aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Alsem zou het eerder bijna willen omdraaien. "Grolsch neemt er nu afstand van en dat kan ook een pr-reden hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als een merk genoemd wordt en het niet direct slecht is, er zelfs een positief effect vanuit gaat."

Wel associatie?

Een gedragspsycholoog denkt daar anders over: bij kijkers wordt er wél een 'negatief' verband gelegd met drankmisbruik. "Dat gebeurt onbewust", vertelt Rick van Baaren, psycholoog aan de Radboud Universiteit.

"Onze hersenen spiegelen alles wat we horen en zien. Dat is een basisfunctie en daar heb je geen enkele invloed op", zegt Van Baaren. Je kunt volgens hem dus tijdens de uitzending wel heel hard lachen en denken 'wat een idioten'. Maar als je wat biertjes op hebt en je remmingen weg zijn, komen de associaties bovendrijven en ga je denken 'veel alcohol = veel plezier'.

Hier wordt genoeg van gedronken in Oh oh daar gaan we weer.

Dat zegt ook Ninette van Hasselt van het Trimbos Instituut. "We weten dat als je veel beelden ziet van mensen die veel drinken, dat je dan ook meer gaat drinken. Dat is heel helder aangetoond. Alleen hoe groot die impact is, weten we nog niet zo goed."

Verantwoordelijkheid

Dan maar van de buis halen? Dat hoeft nou ook weer niet, denkt gedragspsycholoog Van Baaren. "Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen, wij moeten niet voor mensen gaan bepalen, anders worden we schapen. Iedereen kan zelf de keus maken om het wel of niet te kijken."

Deel artikel: