NOSop3

In de kantoorbus telt je reistijd als werktijd

NOS

In de file staan naar je werk is zonde van je tijd toch? Niet voor medewerkers van een supermarktketen in België. Zij mogen hun reistijd als werktijd rekenen. Enige voorwaarde: ze moeten met de kantoorbus naar hun werk.  Een bus met 24 ruime zitplekken, stopcontacten, een printer, wifi en goede koffie.

Het gaat om een proef van zes maanden. De eerste maand zit erop en als het aan de reizigers ligt is het een blijvertje.

De kantoorbus vertrekt stipt om half 8 vanuit Gent en doet er zo'n anderhalf uur over (inclusief files) bij het hoofdkantoor in Halle aan te komen. 

"Het is ideaal, normaal stap ik mijn auto in en doe ik er ruim een uur over om op kantoor te komen. Nu heb ik tijdens het pendelen al van alles gedaan, zegt een proces-engineer. "Ik lees mijn mail, pleeg telefoontjes, alles wat ik achter mijn bureau ook doe." Zijn buurvrouw gebruikt deze ochtend vooral om haar mailbox op te schonen. "Ik had gister de hele dag cursus, ik kan nu mooi even mijn mail wegwerken."

Reistijd omzetten in werktijd

"De werkdag van de medewerkers begint dus niet om 9 uur, maar al om 7.30 uur", legt Michiel Binnard, uit. Hij is coördinator van het project. "Je zet reistijd om in werktijd. Je verliest geen tijd puur met verplaatsen." De werkdag eindigt als de bus om half zes weer aankomt op de parkeerplaats in Gent. "Mensen maken meer uren, maar houden ook meer vrije tijd over. Ze zijn al om 17.30 thuis."

Een werkplek in de kantoorbus NOS

30 procent van de Vlaamse werknemers doet er minstens een half uur over om op het werk te komen. Zo'n 10 procent zelfs meer dan een uur. België worstelt met het fileprobleem. Het project wordt dan ook gesteund door de Vlaamse overheid.

"De bus zorgt dagelijks voor 20 auto's minder op de weg en de brandstofconsumptie neemt ook flink af", zegt Binnard. 

Niet meer stressen in de file

En ander pluspuntje: mensen komen relaxter aan op kantoor. "Normaal stress ik als ik vaststa, als de file lang duurt, nu helemaal niet. Als de file wat langer is, werk ik lekker verder", zegt een medewerker. "Ik ben even lang onderweg, maar ik heb twee uur meer gewerkt. Die uren kan ik dan weer gebruiken als vakantie-uren."

Toch maakt niet iedere medewerker elke dag gebruik van de bus. "Je bent wel een stuk minder flexibel. Vergaderingen tussen 16.00 en 17.00 kan ik niet bijwonen. Ik kan moeilijk zeggen. 'Nee sorry, ik kan niet. Ik moet de bus halen.'"