NOS Op 3
Gemeente Utrecht

Brieven van de gemeente zijn vaak niet de leukste om te krijgen. Ze staan vaak vol jargon, verwijzen naar vage beleidsstukken en zijn alleen te ontcijferen door de ambtenaar die 'm zelf heeft geschreven. Niet erg handig, als jij gewoon wil weten wat er bedoeld wordt.

De gemeente Utrecht wil een einde maken aan hun brieven vol bobo-taal. Ze zijn de campagne Dat kan beter begonnen, waarin ze inwoners oproepen om onduidelijke brieven terug te sturen. 

Initiatiefnemer van de actie is VVD-wethouder Kees Geldof. Hij is te zien in het filmpje van de gemeente, waarin hij mensen oproept brieven terug te sturen. "De gemeente Utrecht is een grote organisatie die duizenden brieven per jaar verstuurt", zegt hij. 

"Af en toe kom je een brief tegen waarvan je denkt: als je die aan je buurman geeft, gaat hij veel vragen hebben. Natuurlijk wordt er veel gecontroleerd, maar glipt er toch soms nog een ambtelijke brief tussendoor."

Geldof spreekt van een ludieke actie. Want wat wordt er met zo'n brief gedaan, als je 'm opstuurt naar de gemeente? "Dat ligt aan de brief, maar we nemen 'm vaak mee in onze interne trainingen. Ook gaan we naar de brievenschrijver toe, om te kijken hoe hij het kan verbeteren." 

"Je moet in de hoofden van de bewoners kruipen om alles goed uit te leggen. Bij sommige ambtenaren gaat dat fantastisch, maar anderen blijven te veel in de beleidstaal hangen. Dit moet ze stimuleren om begrijpelijker te schrijven." 

Niet dat de gemeente iedere dag klachten krijgt, zegt Geldof. Maar toch: "We krijgen er soms wel opmerkingen over en dan moeten we er iets aan doen."

'Even omcirkelen, graag'

Een mooi initiatief, maar de gemeente Utrecht laat de inwoners op deze manier al het werk doen. Is het niet gewoon een actie om een tekort aan mankracht op te vangen? 

Geldof moet lachen bij de vraag, maar ontkent niet. "We willen een lerende organisatie zijn, en daar heb je anderen voor nodig. We hopen zo veel mogelijk brieven terug te krijgen, liefst met de onbegrijpelijke zinnen omcirkeld."

STER reclame