NOSop3

Dit moet je weten over solliciteren bij de grootste bedrijven

ANP

Je bent net afgestudeerd, de hele wereld ligt voor je open. Na jaren blokken ben je klaar voor een echte baan, maar waar begin je in de zee met vacatures? We vroegen het aan een aantal grote werkgevers in Nederland.

Actief op de grote drie

Benaderd worden door een headhunter, dat gaat niet meer gebeuren. Maar eindeloos in kranten bladeren voor advertenties met vacatures hoef je ook weer niet te doen. Alles wordt mobiel, dus een baan vind je ook mobiel. 

Een open deur misschien: om bij een bedrijf binnen te komen is het handig actief te zijn op sociale media. Volg dus de kanalen van bedrijven die je interessant vindt, voor vacatures en overige nieuwtjes die je kunnen helpen bij een sollicitatie. De voorspelbare drie worden door de grootste werkgevers het vaakst genoemd: Facebook, Twitter en netwerksite LinkedIn. Ook op Instagram en Snapchat worden vacatures gedeeld. 

Met 'Tinderen voor bedrijven', zoals bij Otso en JobTalk, lopen verschillende experimenten. Het idee van deze apps is dat je net zoals op Tinder door de vacatures swipet. Een werkgever doet hetzelfde. Hoe succesvol deze apps zijn, weten we nog niet, maar het is een extra kanaal om je kansen je vergroten.

ING lokt de afgestudeerde met deze 360 graden video

Praat je liever dan dat je schrijft? Goed nieuws: de helft van de grootste werkgevers geeft aan gebruik te maken van video-sollicitaties, of ze gaan er binnenkort mee beginnen. Van deze video's zijn verschillende varianten, maar de basis is simpel: pitch jezelf in een seconde of 15. 

Ook werkgevers zetten steeds meer video's in om te laten zien hoe de organisatie werkt. Recruitment is bijna marketing. Je mag van je nieuwe werkgever dus meer verwachten dan een standaard bedrijfspraatje over een functie. 

ABN Amro liet met een videoserie, gemaakt door en voor trainees, zien wat je kunt verwachten als je begint bij de bank. ING gaat een stapje verder met een 360 graden video, waarop je kunt zien hoe op het hoofdkantoor wordt gewerkt. De grote werkgevers lokken hoogopgeleiden zelfs met hun eigen games, zoals de politie met Crimediggers

Bedrijven zijn trots op dat soort producties, dus je kunt ze goed als 'haakje' voor je motivatie gebruiken. 

Crimediggers, de laatste campagne van de politie

Wie gewoon face to face-contact het fijnste vindt, moet naar carrière-evenementen. Bedrijven als Ahold, ABN en PostNL geven aan dat ze vaak mensen vinden op deze evenementen, meestal in studentensteden.

De laatste tip die de bedrijven geven, is om tijdens je opleiding al contact met werkgevers te zoeken. Gebruik het netwerk van je studievereniging, of overweeg een stage of traineeship. 

Voor dit artikel benaderden we de twintig grootste werkgevers en bedrijven in Nederland. Elf daarvan reageerden: ABN Amro, Aegon, Ahold, Asito, de Belastingdienst, ING, KPN, de NS, de politie, PostNL, en Unilever.