NOS Op 3
NOS

Een sticker op een raam in de tram die lijkt op een krokodil. Als je een oog sluit, en je hoofd op en neer beweegt, kun je daarmee mensen buiten de tram 'opeten'. Het is een soort pacman in 't echt, bedacht door de Rotterdamse ontwerper Daniel Disselkoen. 

En het is een succes: de zogeheten 'beestjes' vind je in bijna alle trams in Amsterdam en ook vanuit het buitenland is er veel interesse.

"Met mijn werk wil ik mensen op een andere manier naar hun omgeving laten kijken", legt Daniel uit. "Als je iedere dag van A naar B reist, dan stop je met om je heen kijken. Logisch, want je denkt niks nieuws te kunnen verwachten. Met dit spel beleef je je reis op een andere manier."

De drijfveer achter zijn werk: mensen bewuster maken van hun omgeving. Alle projecten die in zijn ontwerpbureau van de band rollen, zijn hierop geïnspireerd. Zo bedacht hij bijvoorbeeld ook een app waarmee je op zoek moet gaan naar cirkels, vierkanten en driehoeken. 

Waarom zouden mensen meer om zich heen moeten kijken?

"Vaak kijk je naar het nieuws en dan reageer je op wat je ziet door bijvoorbeeld boos te worden of verdrietig. Maar daar blijft het dan vaak bij. Je denkt niet na over hoe het anders kan. Als je dat wel probeert, kun je de wereld maken zoals je zou willen, ook als je deze niet zo mooi vindt."

Hij bedacht het spel al zo'n vier jaar geleden en vorig jaar zocht hij contact met het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB dat interesse had in zijn ontwerp. Vorige maand kwamen ze in de trams te hangen en sindsdien gaat het hard. Van over de hele wereld krijgt Daniel telefoontjes van vervoersbedrijven die interesse hebben. "Ik ben daar heel trots op. Ik ga weleens in de tram zitten om te kijken naar mensen die het spel spelen. Dan zie je allemaal hoofdjes op en neer gaan."

Maar of de 'beestjes' er ook echt voor zorgen dat forensen meer om zich heen kijken? "Waarschijnlijk zullen veel mensen alleen het spel spelen. Maar het gaat mij erom dat mensen op een andere manier hun reis beleven. Als ik daaraan heb kunnen bijdragen, is mijn missie geslaagd."

STER reclame