NOS

'Ik stak 'm in het stopcontact en twee seconden later ontplofte hij'

Niels Damen (34) dacht toen hij vanmorgen het nieuws zag terug aan Kerst. De boodschap toen in de media was: veel opladers zijn onveilig. En dat was precies wat Niels zelf afgelopen december al ondervond.

Het was de eerste keer dat hij de oplader gebruikte. Gekocht voor zeven euro bij een in zijn ogen betrouwbaar online bedrijf. "Ik stak 'm in het stopcontact, draaide me om en twee seconden later ontplofte hij. Letterlijk. Hij lag helemaal uit elkaar en de brandgaten zaten op de wandcontactdoos."

"Ik snap dat als je zo'n oplader op een markt koopt voor iets van 50 cent, dat je er niet veel van kunt verwachten. Deze was 7 euro. Ik dacht dat die oké was."

Niels Damen
Niels met de ontplofte oplader

De zaak werd 'netjes afgehandeld' door het online verkoopbedrijf, maar de schrik zat er goed in. "Je moet ermee uitkijken. Laatst had m'n vriendin een kabel die beschadigd was. Die gooi ik echt wel weg. Geen risico's."

Patrick wilde twee jaar geleden zijn telefoon aan een oplader hangen, maar die werkte niet. "Ik merkte dat hij best wel heet was, maar heb hem er toch in laten zitten. Ik hoopte dat hij het uiteindelijk toch zou doen."

Patrick besloot het ding te onderzoeken. Hij rook eraan. Precies op dat moment kwam er een pluimpje rook uit. "Ik heb 'm er toen direct uitgehaald."

Het bleef niet bij dit incident. Ook bij een andere telefoon overkwam het hem, dit keer met een 'iets duurdere variant'. "Godzijdank hebben allebei mijn telefoons het overleefd. De nieuwe oplader die ik heb gekocht doet het nog steeds."

In slaap

Nynke (27) kocht tot twee jaar geleden altijd haar opladers via eBay. Haar katten kregen het namelijk altijd voor elkaar ze kapot te maken. Tot ze 's nachts wakker werd door een knal. "Ik zag flink wat vonken en de oplader vloog uit het verlengsnoer."

De schade viel gelukkig mee: haar telefoon werkte nog gewoon. "Ik dacht altijd: lekker goedkoop. Maar dat doe ik niet meer."

Privéfoto
Niels

Niels volgde onlangs een cursus voor bedrijfshulpverlener. Een instructeur vertelde hem toen dat tegenwoordig de meeste branden ontstaan door wasdrogers en, inderdaad, telefoonopladers. "Zodra ze zijn beschadigd kunnen ze heel makkelijk gaan smeulen, zeker als je dat ding naast je bed continu in het stopcontact laat zitten."

Voor Niels is zijn avond- en ochtendritueel niet veranderd na het opladerincident: voor het slapen gaan hangt hij zijn telefoon aan de oplader en als z'n wekker gaat wordt 'ie weer ontkoppeld. De tussenliggende tijd blijft de oplader ook gewoon in het contact zitten. "Maar", zegt hij: "Die lader is van een goed merk. Daar ga ik niet meer mee experimenteren."

Deel artikel: