NOS Op 3
NOS

Het is al jaren een ergernis van veel treinreizigers: de wifi. Hoewel het de laatste maanden beter gaat volgens de NS, zijn veel reizigers nog steeds ontevreden. Hoe kan het dat we anno 2016 nog geen echt snel internet hebben op het spoor? En mogen we dat eigenlijk wel verwachten?

Het korte antwoord: dat komt door geld, techniek en de explosieve groei van dataverbruik de laatste jaren. Maar laten we even bij het begin beginnen. Hoe komt internet überhaupt in je trein terecht? 

Geen zin om te lezen? We leggen het snel uit in het filmpje hieronder.

Je moet je voorstellen dat in elk treinstel drie modems zitten, met drie sim-kaartjes van T-Mobile, Vodafone en KPN. Daar maakt je telefoon verbinding mee. Maar die sim-kaartjes hebben, net als je telefoon, een maximum aan Mb's die ze kunnen binnenhalen van de masten van de providers. Daar begint het probleem.

Want dat totale aantal Mb's wordt dus verdeeld over iedereen in de trein. Daarom beperkt de NS je verbinding tot maximaal 300 kilobits per seconde (tot een paar maanden geleden nog 150), zodat iedereen een beetje internet heeft. Dat is genoeg voor niet al te hoge kwaliteit audio, maar om in hd YouTube te kijken, is al snel 2000 kilobits nodig.

Die beperking van 300 kb per seconde is er niet voor niks. Zonder limiet kunnen een paar mensen die YouTube kijken ervoor zorgen dat verder niemand meer internet heeft. Het kost dus wat snelheid, maar levert stabiliteit op.

Snellerrr

Vorig jaar hadden de bijna 400 Intercity's met wifi nog 3G, inmiddels is dat 4G. Hoewel de NS verzekert dat de wifi een stuk stabieler is geworden, regent het nog steeds klachten, vooral op Twitter. Dat gaat dan veel over de snelheid en over reizigers die geen verbinding kunnen krijgen. Waarom verhoogt de NS de snelheid niet gewoon? 

We deden ook even een korte, natuurlijk niet-representatieve, poll op Twitter: 

NOS

Twee woorden: geld en techniek. Zoals gezegd werken de spoorwegen samen met KPN, T-Mobile en Vodafone. Net als jij moet het bedrijf gewoon betalen voor alle Mb's die wij in de trein gebruiken. Hoeveel? Dat willen de NS en de providers niet zeggen. Maar zomaar heel veel meer data afnemen, daar is geen budget voor.

En, zeggen ze bij het spoorbedrijf, de techniek kost ook geld. Eigenlijk zouden ze alweer nog snellere modems met 4G+ moeten hebben. Maar ja, er zijn net modems met 4G geplaatst. Het is niet te doen om elk half jaar alle apparatuur te vervangen, zegt de NS.

Hebben we eigenlijk wel iets te klagen? "In Europa was de NS een van de eerste met wifi", zegt Hildebrand van Kuyeren, de eigenaar van Treinreiziger.nl. "In België zijn ze er net mee begonnen, daar lopen ze achter. Duitsland is wat beter, maar daar hebben lang niet alle Intercity's internet - en de laatste keer dat ik er was, was de snelheid ook niet echt optimaal. De Thalys? Daar is de wifi ook erg langzaam. De NS doet het helemaal niet slecht in Europa."

'Zal nooit snel worden'

Hoewel mensen bij 'wifi' misschien wifi zoals thuis verwachten, is zo'n snelle verbinding voorlopig ook helemaal niet de insteek van de NS. "Wifi in de trein is bedoeld voor mailen, radio luisteren, appen en nieuws", zegt woordvoerder Eric Trinthamer. 

"We bieden het kosteloos aan en we zien dat het imago de laatste tijd verbetert. Mensen denken bij wifi aan internet zoals thuis, maar zo snel zal het nooit worden."

STER reclame