Anna Luten

Anna is de nieuwe fietsburgemeester van Amsterdam

Amsterdam heeft een fietsburgemeester en haar naam is Anna Luten. Zij is de eerste fietsburgemeester ter wereld. Naast burgemeester Van der Laan en nachtburgemeester Mirik Milan, heeft de hoofdstad er dus een nieuwe 'burgemeester' bij. Anna, zelf werkzaam als marketingmanager van een groot fietsmerk, zal de titel de komende twee jaar dragen.

Als fietsburgemeester zal ze de schakel zijn tussen fietsend Amsterdam, de gemeente en elke partij die ook maar iets met fietsen te maken heeft. Ze wordt "de stem van de fietser op het stadhuis", de "spin in het web van fietsend Amsterdam", of gewoon: ambassadeur. Het is geen officiële functie. Ze doet dit vrijwillig naast haar gewone werk als manager bij een groot fietsenmerk.

Ik sta met beide wielen op de grond.

Anna Luten, fietsburgemeester

Hoe de functie er precies uit gaat zien? "Dat is moeilijk om te zeggen. Daar zal ik gaandeweg achter komen. Ik ga in elk geval elke twee weken in gesprek met de gemeente, maar dat zal wel meer worden. Ik ben al met veel partijen in gesprek."

"Ik ben een nieuw gezicht en ik sta met beide wielen op de grond. Ik wil ook andere industrieën erbij betrekken. Je kant ook iets met kunst doen, artiesten of eten erbij betrekken. Iets wat vernieuwend is voor de fietsindustrie en die werelden samenbrengen. Daar wil ik mogelijkheden voor onderzoeken."

Er gaat veel goed, maar er kunnen dingen beter.

Anna Luten, fietsburgemeester

Los van de vernieuwende ideeën zijn er ook praktische problemen die een oplossing nodig hebben, zelfs in de fietshoofdstad van de wereld. "Er gaat heel veel goed, laten we dat vooropstellen", zegt Anna. "Maar natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen: bredere fietspaden of autovrije wegen bijvoorbeeld, of iets doen aan het scootergeweld. Maar begin bij de Amsterdammer. Wat kan die zelf eigenlijk beter doen? En we moeten praten met de mensen in gebieden waar nog niet veel wordt gefietst, zoals Amsterdam Nieuw-West. Ik wil echt het veld ingaan en kijken hoe het beter kan."

Anna liet zestien andere kandidaten achter zich, maar dat wil niet zeggen dat we daar niets meer van zullen horen. "Zij hebben stuk voor stuk een heel interessante achtergrond", zegt Anna. "Ik denk dat als we die groep mensen bij elkaar brengen, we daar heel veel uit kunt halen."

En de winnaar is...

De fietsburgemeester is een initiatief van Maud de Vries van Cyclespace, een organisatie die fietsen in Amsterdam promoot en innovaties wil doorvoeren. "We hebben de nodige vraagstukken die moeten worden opgelost", zegt De Vries. "Veel toeristen in de stad, veel fietsen en te weinig parkeerplekken, maar ook bijvoorbeeld kinderen in Nieuw-West die niet fietsen en liever met scooter of het openbaar vervoer gaan."

Het de bedoeling dat ook buitenlandse steden de nieuwe burgemeester weten te vinden om kennis op te doen in 'fietslaboratorium' Amsterdam. "Er wordt vanuit de hele wereld heel erg naar Amsterdam gekeken", zegt De Vries. Cyclespace richt de pijlen al op wereldsteden als Peking, Chicago en Kaapstad om daar ook een fietsburgemeester te benoemen. "Dan wordt het pas echt interessant", zegt Anna. "Dan breng je verschillende culturen bij elkaar."

​De nachtburgemeester heeft me al goede tips gegeven.

Anna Luten, fietsburgemeester

De naam 'fietsburgemeester' is niet toevallig gekozen, want het concept is afgekeken van de nachtburgemeester. "Dat is een heel succesvol voorbeeld", zegt De Vries. "Twee maanden geleden waren wij gastheer van de Night Mayor Summit, daar hebben we ons programma aangekondigd. Het is goed dat het zo onofficieel is, vanuit de mensen om wie het gaat. En tóch zie je die nauwe samenwerking met de overheid. Dat gebeurt bij ons ook al en daar zijn we heel blij om."

"Omdat de fietsburgemeester is gebaseerd op de nachtburgemeester heb ik Mirik vorige week benaderd, om even te kijken hoe dat gaat", zegt Anna. "Hij is op dit moment heel druk, maar heeft me wel goede tips gegeven. Ik denk dat ik hem een keer meeneem op de fiets en dat ik daarna een biertje met 'm ga drinken."

Deel artikel: