NOSop3

'Mijn hoofd zo vol met werk dat ik niet meer kon slapen'

NOS

Net aan je baan begonnen en slaapproblemen? Je bent niet de enige. Ruim 40 procent van de jonge starters slaapt niet goed of zelfs slecht. Dat is slechter dan werknemers in andere leeftijdsgroepen. Anne (27), Michelle (24) en Kim (24) kunnen daarover meepraten.

"Ik heb een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel bij mijn werk en daardoor slaap ik niet goed", zegt Anne. Ze werkt sinds anderhalf jaar bij een consultancybureau en is vanaf april interim-directeur van twee scholen voor speciaal onderwijs. "Als ik m'n ogen dichtdoe zie ik het gezicht van iedereen voor me en voer ik de gesprekken van die dag nog een keer in m'n hoofd." 

Arboned deed voor BNR onderzoek en analyseerde data van meer dan 10.000 werkende jongeren over hoe ze slapen. 23 Procent van de jongeren tussen de 25 en 30 slaapt "slecht", terwijl 18 procent van hen "niet goed" slaapt. Dat is bij elkaar opgeteld 41 procent, terwijl het gemiddelde op 22 procent ligt.

Overdag heb ik hartkloppingen en 's nachts word ik wakker van nachtmerries.

Anne

Anne: "Ik heb een behoorlijk zware functie voor mijn leeftijd. De scholen zijn aan het reorganiseren, waardoor veel medewerkers hoopvol naar mij kijken voor een oplossing. Ik ben onzeker of ik het allemaal wel goed doe. Maar gelukkig krijg ik vanuit mijn bedrijf veel complimenten en die bevestiging is fijn."

Toch voelt Anne dagelijks de stress in haar lijf: "Overdag heb ik hartkloppingen en 's nachts word ik wakker van nachtmerries. Door de moeheid ben ik dan weer sneller gepikeerd." 

In het onderzoek van Arboned is gekeken naar een mogelijke oorzaak van zulke slaapproblemen. Daar kwam uit dat er een belangrijke relatie is tussen stress en vermoeidheid. "Als je stress hebt slaap je slechter, maar als je slecht slaapt ben je ook gevoeliger voor stress", zegt onderzoekster Dr. Anna Geraedts. 

Michelle NOS

Dat is ook voor Michelle erg herkenbaar. Zij had tot voor kort drie werkgevers die veel van haar vroegen. Zo veel zelfs dat ze niet meer goed sliep en naar een slaapfysiotherapeut ging. 

"Hoewel ik de zekerheid had van genoeg werk, voelde het wel alsof er te veel van me werd gevraagd. Daar maakte ik me in bed druk om terwijl ik weet dat een goede nachtrust ervoor zorgt dat ik dingen van mezelf kan afzetten." 

Michelle heeft het nu teruggeschakeld naar twee banen: bij een parfumerie en een kliniek voor plastische chirurgie.

Carrière maken

Meteen starten met werken na een studie is een belangrijke reden voor slechte nachten, blijkt uit eerdere onderzoeken. "Die hebben een grote impact", zegt Geraedts. "Er verandert veel in je leven. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een sterke wil of drive hebt om carrière te maken."

Ongeacht of ik nou wel of niet achter m'n laptop zat, was m'n hoofd altijd met werk bezig.

Kim

Voor Kim voelde het ook alsof ze net even te veel grote sprongen maakte in een korte tijd: "Ik ging voor het eerst werken en kreeg al snel veel verantwoordelijkheid." 

Kim werkte voorheen een jaar bij een marketingbureau, maar merkte dat de werksfeer omsloeg na drie ontslagrondes. "Er was veel negativiteit en concurrentie binnen het bedrijf. Ik nam mijn werk daardoor ook mee naar huis", zegt Kim. "Ongeacht of ik nou wel of niet achter m'n laptop zat, was m'n hoofd altijd met werk bezig. Tot het punt dat ik ook niet meer kon slapen."

Ik ben bang dat ze denken dat ik niet met stress kan omgaan.

Kim

Een bezoekje aan de huisarts, een psycholoog en een maand met een burn-out thuiszitten verder, besloot Kim dat ontslag nemen de enige oplossing was. "Ik ben toen een paar maanden gaan reizen; ik was echt mezelf kwijt. Ik ging toen eerst piekeren of ik ooit nog wel een baan aankon. Maar ik kwam er ook wel achter dat het niet aan mij ligt; de omstandigheden bij mijn vorige bedrijf waren gewoon niet goed."

Kim doet nu een traineeship, maar verzwijgt haar burn-out daar nog eventjes. "Ik ben bang dat ze denken dat ik niet met stress kan omgaan. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik dat wel kan. Ik voel nu alleen sneller aan als ik stress heb en geef m'n grenzen aan."

Anne NOS

Anne heeft ook een hele reeks aan oplossingen gevonden: "Sinds kort gebruik ik een mindfulness-app. Die praat dan tegen je hoe je je gedachtes kan laten gaan en hoe je controle over je ademhaling krijgt. Daarnaast ga ik een halfuur voordat ik ga slapen al in bed liggen met een boek en drink ik doordeweeks geen alcohol. En over drie weken heb ik zomervakantie."

Piekerkwartiertje

Wat goed kan werken is een 'piekerkwartiertje', vertelt Geraedts, die ook psycholoog is. "Dan is het voor jezelf de tijd om alles een kwartier lang te overdenken. Zet je gedachten op een rijtje. Schrijf alles op en dwing jezelf er daarna niet aan te denken. Doe dat bijvoorbeeld kort na het eten, maar beslist niet voordat je gaat slapen – dan neem je het mee naar bed." 

Slaapfysiotherapeut Hidde Hulshof heeft ook nog een paar tips:

- Ga niet uit bed als je wakker wordt; dan wordt je lichaam weer actief.

- Let op je voeding. Eet niet anderhalf uur voor het slapengaan nog een zak chips leeg. Dan moet je lichaam hard werken om het te verteren.

- Beweeg genoeg. Loop een rondje hard om je hoofd leeg te maken. Maar doe dat niet korter dan twee uur voor het slapengaan.

- En vooral: neem slapen serieus.

Wegens privacyredenen is Kim niet de echte naam. Haar naam is bekend bij de redactie. Ook de andere twee vrouwen willen liever met de achternaam in het artikel.