Is Facebook aan het 'fat shamen'?

time icon
Tess Holliday

Close ups van vet dat over een broek hangt, te strakke kleding of mensen die hun cellulitis vastpakken: volgens Facebook typische voorbeelden van "extreem ongewenste" beelden in advertenties. Is Facebook aan het fat shamen?

Fat shaming is dik zijn in een negatieve context plaatsen.

Facebook kwam vorige maand in opspraak toen een foto van plussize model Tess Holliday niet werd toegestaan (zie bovenaan dit verhaal). Die foto werd juist gebruikt voor een evenement dat draaide om acceptatie van dik zijn. Een medewerker van Facebook liet aan de organisatie weten dat de foto werd geweigerd, omdat "vrouwen zich door de afbeelding van Holliday slecht over zichzelf zouden kunnen voelen".

NOS

De beslissing om de foto van Tess Holliday niet toe te staan was volgens Facebook een misverstand, laat het bedrijf aan NOS op 3 weten. Facebook benadrukt dat het miljoenen advertenties per week screent en er weleens iets misgaat bij de beoordeling. Het bedrijf maakte excuses aan de organisatie en de advertentie is na de ophef alsnog toegestaan.

Wat leert het Facebookbeleid ons?

In de advertenties op Facebook mogen geen 'perfecte' of 'extreem ongewenste' lichamen of lichaamsdelen te zien zijn, staat in het beleid. Dus geen perfect afgetraind lichaam, maar ook geen dikke buik die over een broek heen hangt. Ook mogen advertenties niet de nadruk leggen op imperfecties door zinnen als 'ben jij dik?'. We vroegen Facebook waarom dat zo is.

Het health- en fitnessbeleid van Facebook NOS

Volgens de woordvoerder staat er niet letterlijk dat "Facebook vindt dat dik ook imperfect is. De reden dat Facebook 'ben je dik' niet toestaat in advertenties is dat het bedrijf naar eigen zeggen mensen wil beschermen. Facebook wil niet dat je advertenties te zien krijgt die zich richten op mensen die onzeker zijn over hun gewicht om daar een slaatje uit te slaan. Kortom: 'ben je dik' in een val-30-kilo-af-in-10-dagen-reclame mag niet. 

Voor de duidelijkheid: niet alle advertenties met dikke mensen zijn verboden. Zolang er geen negatieve associatie of intentie is, maakt het niet uit hoe dik of dun iemand in een advertentie van Facebook is, aldus het bedrijf.

Fat shaming

"Foutje of niet, het is jammer dat 'dik zijn' vaak nog steeds als negatief wordt gezien", zegt Michelle Denies, voorstander van de  body positivity community. "Als je als bekend persoon met een 'normaal' gewicht een foto op social media plaatst, gaan de reacties over de kleding of make-up. Maar ben je dik, dan gaat het altijd over het dik zijn."

 Michelle krijgt zelf ook regelmatig vervelende reacties onder haar posts. "Mensen zeggen vaak: het is zo zonde, je hebt zo'n mooi gezichtje. Ze beseffen niet dat ze indirect zeggen dat mijn dikke lichaam niet mooi is."

Mayra Louise, plussize model en boegbeeld van de body positivity community, wil dat beeld veranderen. Volgens haar gaat het erom dat eigenwaarde niets te maken heeft met je lichaam:

Vorige week was er veel te doen om een uitspraak van Giel Beelen over dikke vrouwen. Op de vraag of hij ooit een echt dikke vrouw zou kunnen daten, zei hij: "Dik staat voor ongezond, voor geen karakter." 

Giel heeft later uitgebreid zijn excuses aangeboden. Mayra kan er hard om lachen: "Wat als hij dat nou gewoon niet aantrekkelijk vindt? Dat is toch oké? Hij had het anders kunnen brengen, maar ik vind dat hij wel zijn mening mag hebben."

Missie

Mayra en Michelle gaan door met het verspreiden van positieve aandacht voor dik zijn. "Hopelijk kunnen we over een paar jaar accepteren dat dikke vrouwen ook prachtig zijn. Maar dat ligt wel aan de vrouwen zelf. Als jij accepteert dat mensen jou om het dik zijn een slecht gevoel kunnen geven, dan houd je het taboe in stand."