NOSop3

Stuur dit artikel door naar je slechte docent

Hollandse Hoogte

30 procent van de docenten op Nederlandse universiteiten zou "bagger" zijn. Sommige van de docenten zouden studenten zelfs zien als "evil". Maar hoe moet dat dan wél, college geven? We vroegen drie universitair docenten die de afgelopen jaren (verschillende keren) zijn uitgeroepen tot Docent van het Jaar om tips.

NOS

"Een goede docent is goed voorbereid, maar laat het ter plekke gaan zoals het moet gaan", zegt associate professor Innovatiemanagement Meindert Flikkema. "Die speelt in op, en maakt contact met het publiek."

"Mijn moeder vraagt wel eens: heb je problemen om orde te houden? Als dat zo is, stop ik meteen. De truc is veel doen. Daar ontbreekt het aan bij veel academici. De vorm van het college is daarom zoveel meer belangrijk dan de inhoud. Kies verrassende vormen, die zorgen dat dingen echt veranderen en dat studenten dingen onthouden."

De deur gaat dicht en 500 eerstejaars kijken me verwachtingsvol aan.

Meindert Flikkema

"Zo is het allereerste college van het jaar altijd spannend. Voor iedereen, eigenlijk. De deur gaat dicht en 500 eerstejaars kijken me verwachtingsvol aan. Ik zeg dan dat ze verkeerd zitten: 'Ik wil dat jullie gaan zitten op volgorde van geboortedatum.' Er ontstaat chaos, tot iemand constateert dat de groep te groot is: 'Laten we kleinere groepjes maken.'"

"Diegene legt leiderschap op de mat. Binnen 5 minuten slaagt de groep erin om goed te gaan zitten. Zo ervaren ze direct een aantal kernbegrippen van het vak: doelen, management, leiderschap en proces. Heel abstracte termen. Door het te doen, vergeten ze het nooit meer."

NOS

"Twee uur lang naar een docent luisteren die een verhaal afsteekt, is tegenwoordig niet meer te doen. En waarom zouden we de studenten iets aandoen wat we zelf ook niet willen?"

"In colleges moeten ze uitgedaagd worden zelf kennis te vergaren of onderzoek te doen", zegt Niels Taatgen, hoogleraar Informatica en KI. "In kleine groepen werkt dat natuurlijk beter. Ik geef ze dan opdrachten, laat ze werken in groepen en geef ze feedback. Maar ik zeg ook: daar is het materiaal, dit moet je lezen en verder leg ik niets uit. Dat is goed bevallen. Je ziet dat ze meer tijd in het vak steken, wat automatisch betekent dat ze meer leren. Niemand had een onvoldoende. Niemand haakte af."

Denk als docent nooit: ah, ik draai dit jaar maar weer eens mijn standaard dingen af.

Niels Taatgen

"Hoe dat werkt voor een collegezaal van 150 studenten? Denk als docent nooit: ah, ik draai dit jaar maar weer eens mijn standaard dingen af. Tegelijkertijd is er geen magische oplossing. Het zou helpen als je extra student-assistenten inzet. En heel belangrijk: concrete voorbeelden gebruiken. Ze moeten nadenken, een probleem oplossen. Op die manier voorkom je dat ze passief luisteren."

NOS

"Regel één: houd het perspectief van je student in het oog", zegt universitair Human Resources Management Kilian Wawoe. "Wetenschappers waren vroeger de beste studenten. Zij identificeren zich daarom ook met topstudenten en niet met de mensen die geen idee hebben bij welk vak ze zitten. Leef je in. Studenten hebben heel andere interesses dan jij, de wetenschapper."

Docenten praten te veel in details.

Kilian Wawoe

"Studenten komen niet om 7.00 uur hun bed uit met de vraag: wat zijn de laatste ontwikkelingen in het vakgebied waarvoor ik studeer? Docenten praten te veel in details. Ze vergeten dat studenten werkelijk geen idee hebben waar het over gaat. Studenten worden niet dommer, zoals wel eens smalend wordt gezegd, maar docenten worden steeds slimmer. Iemand van 19 kan zich moeilijk inleven in iemand die al dertig jaar in het vak zit. Spreek de taal van de student."

Een voorbeeld: