Screenshot uit de game

Gamers boos: we willen niet als een donkere, kleine vrouw spelen

Een game die eigenlijk moet gaan over overleven, is ineens onderwerp van een discussie over identiteit, racisme en seksisme.

Wat is er aan de hand?

Het doel van het spel 'Rust' is om te overleven op een wild eiland. Hiervoor ga je de strijd aan met onder meer honger, dorst en beren. Om je kansen te vergroten kun je samenwerken met andere spelers, of ze vermoorden en hun lichaam opeten.

Kortom, "een sociaal interessante game" aldus ontwikkelaar Garry Newman in een opiniestuk in The Guardian. Het spel wordt nog doorontwikkeld, maar het wordt wekelijks wel al door bijna een half miljoen mensen gespeeld. Tot nu toe speelde iedereen met hetzelfde karakter: een blanke man.

Maar nu hebben de ontwikkelaars dit veranderd: het karakter kan nu ook donker zijn. Of vrouw. Of allebei. En dan de catch: een speler mag niet kiezen, maar krijgt random een karakter toegewezen. En die kan je niet aanpassen.

Zo ziet het nieuwe donkere personage eruit

Waarom hebben de ontwikkelaars dit gedaan? Zoals Newman zelf zegt: "We denken dat wie je bent in het spel, je ras en je geslacht, geen verschil maken voor het spelen."

De boosheid onder gamers op sociale media is groot. "Extreem", noemt Newman de reacties die hij kreeg. Sommigen waren positief, maar velen ook negatief. Sommige gamers "hebben het gevoel dat het spelen met een ander geslacht of ras hun plezier beperkt", aldus Newman. Over de huidskleur kreeg hij vooral klachten uit Rusland. Klachten over het geslacht kwamen van over de hele wereld.

De ophef is hypocriet, vindt game-onderzoeker David Nieborg van de UvA. "Bij de meeste games kun je al jaren niet kiezen. Je speelt als een blanke man. Daar hoor je eigenlijk alleen vrouwen en wetenschappers over, maar zij voeren de discussie op een normale toon. "

Dat gamers nu boos zijn, zegt vooral iets over henzelf, vindt Nieborg. "Wat zegt het over een jonge, mannelijke speler dat hij het zo moeilijk vindt om virtueel in de rol van een vrouw te kruipen? Zegt dat niet vooral iets over zijn eigen wereldbeeld?"

Als volwassen vrouwelijke gamer kan ik zeggen: welkom in mijn kindertijd. Ik moest altijd met mannen spelen omdat vrouwelijke karakters niet bestonden.

Gebruiker Allikuja op Reddit
Niet iedereen is naakt in Rust

Nieborg vindt het niet meer dan normaal dat games zich meer aanpassen aan maatschappelijke normen. "Games zijn net als films onderdeel van populaire cultuur, die weerspiegelt discussies die wij in de maatschappij voeren. De game-industrie is voor een groot deel conservatief en loopt jaren achter. Je ziet nu dat ook daar een jongere generatie opkomt die spellen maakt die afwijken. Het is opvallend dat het niet eerder gebeurde."

Deel artikel: