Als je toch eens wist hoelang je zou moeten hardlopen voor die pizzapunt of chocoladereep er weer af is, zou je die dan minder snel eten? De Britse onderzoekster Shirley Cramer denkt van wel. Haar idee: zet op verpakkingen van eten hoelang je moet bewegen voor je de calorieën weer kwijt bent.
Moet dat ook op Nederlandse verpakkingen komen? Voedingswetenschapper Liesbeth Smit vindt het idee 'interessant'. "Het is een duidelijke vertaling van calorieën naar beweging."
Eigenlijk laat deze info je zien: ben je te lui om deze muffin er weer af te trainen, eet hem dan niet.
Smit zegt dat informatie over beweging kan helpen mensen in te laten zien hoelang je moet sporten voor eten er weer af is. "Hopelijk realiseren mensen zich door deze info dat het heel makkelijk is om iets naar binnen te werken, maar dat het heel moeilijk is om die energie weer te verbruiken."
Voedingswetenschapper vs. voedingswetenschapper
Niet iedereen ziet zulke verpakkingsmededelingen zitten. "Het is zinloos, want het aantal calorieën dat je met sporten verbrandt, is voor iedereen anders", zegt voedingswetenschapper Fred Brouns.
Het is alsof je post verstuurt, legt hij uit. "Je betaalt altijd voor de postzegel, maar de kosten daarvan zijn afhankelijk van het gewicht van de brief, dus de energie die ervoor nodig is om die te transporteren. Hoe zwaarder de persoon, hoe meer energie het voor diegene kost om te bewegen."
Volgens Brouns wordt 't dan rekenen in de supermarkt. "Mensen moeten zelf met hun lengte en gewicht gaan omrekenen hoeveel zij moeten bewegen. En dat gaan ze niet doen. Bovendien zijn verpakkingen al vol genoeg. De lettertjes zijn klein, onleesbaar en er staan al tig talen op. Dan schiet het echt z'n doel voorbij."
Ik vraag me af of mensen door deze informatie echt gaan sporten.
En al zóu de info erop wel leesbaar zijn, dan nog ziet Brouns liever dat die op een andere manier wordt verstrekt. "Bijvoorbeeld door programma's op basisscholen, zodat kinderen al vroeg weten wat gezond is en wat niet."
Voedingscentrum Nederland
Ook het Voedingscentrum in Nederland weet niet of 'het aantal minuten bewegen' echt gaat helpen. "Dat bewegen richt zich alleen op calorieën, maar er is veel meer waar je op moet letten. Zoals de hoeveelheid zout en vet", zegt een woordvoerder.
Informatie over bewegen laat niet per se zien of een product gezond of ongezond is.
En dat is inderdaad een nadeel, zegt Smit. "Als je met je gezonde boterham met hummus net zo veel calorieën binnenkrijgt als met een ongezonde muffin, zullen mensen misschien denken dat het niet uitmaakt wat ze eten. Informatie over bewegen laat niet per se zien of een product gezond of ongezond is."