NOS Op 3
ANP

Restauranteigenaren zijn er klaar mee dat sommige gasten niet komen opdagen als ze hebben gereserveerd. Daarom gaan toprestaurants tijdens de restaurantweek die vandaag begint iets nieuws doen: een aanbetaling bij je reservering, zodat ze zeker weten dat je komt. 

Uit onderzoek van vakblad Misset Horeca blijkt dat toprestaurants in totaal ieder jaarlijks zo'n tienduizend euro mislopen door de no-shows

Het concept van de Nationale Restaurant Week is dat je voor een spotprijs uit eten kunt in de beste restaurants. Wie verzekerd wilde zijn van een plekje, kon al vanaf 25 februari reserveren. Dan moest je dus wel direct betalen, nog voor je een hap door je keel kreeg.

Uit eten? Eerst afrekenen

Chef-kok en restauranteigenaar Jaimie van Heije reageerde niet meteen enthousiast op het plan. "Natuurlijk heb je op deze manier minder last van gasten die niet op komen dagen, maar aan de andere kant is het mega-ongastvrij. Ik vind dat we uit moeten gaan van 'het goede', dat mensen gewoon komen."

Volgens hotelier Willem Reimers, bekend als rechterhand van tv-kok Herman den Blijker, kan dat nu niet meer. "Ik heb vijftig jaar ervaring in de horeca en ik merk dat gasten zich steeds minder netjes gedragen. Mensen die zich niet aan hun reservering houden, verpesten het voor de rest. Door hen komt DiningCity nu met dit initiatief." 

Leonie ter Veld

"Het is een goed idee. Alleen, ik heb maar een kleine zaak", zegt chef-kok Jasper Videler van Restaurant Jaspers. "Controleren of iedereen betaalt, is voor mij te veel werk." Zijn restaurant is daarom één van de weinige toprestaurants die niet meedoen aan het vooruitbetalingsplan. Meer dan 750 andere toprestaurants doen wel mee.

Merel, 24 jaar, gaat twee keer per week uit eten en staat ook niet helemaal achter het plan. "Stel, je kan uiteindelijk toch niet naar de restaurantweek, maar je zegt wel op tijd af. Dan is het weer zo'n gedoe om je geld terug te krijgen. Je kan de schade door no-shows toch ook oplossen met een reservelijst?"

"Niet helemaal", zegt Jeroen van Kesteren van restaurantgids DiningCity. "Je moet dan voor een apart systeem zorgen. Alleen bij de echte toprestaurants werkt dat. Bedenk voor jezelf maar eens of je het fijn vindt om op een reservelijst te staan, veel gasten reserveren dan liever in een andere zaak."

Koks aan het werk in de keuken van een restaurant ANP

Hotelier Willem Reimers heeft nog wel een alternatief. "Je kan gasten bij reserveringen ook vragen om hun creditcardgegevens. Als ze dan niet komen, kan je alsnog het geld van hun rekening halen." 

Misschien werkt het vooruitbetalen wel erg goed en krijgen we niet zoveel negatieve reacties.

Jaimie

In de meeste kritiek kan Jaimie zich wel vinden. Ondanks dat, vindt hij het initiatief van DiningCity het proberen waard. "Misschien werkt het vooruitbetalen wel erg goed en krijgen we niet zoveel negatieve reacties." 

Voor zijn concullega's heeft Jaimie voor deze restaurantweek nog wel een tip. "Wij bellen altijd een dag van tevoren om mensen eraan te herinneren dat ze een reservering hebben geplaatst. Door gasten alvast te laten betalen én ze ook nog eens op te bellen, ben je er dubbel van verzekerd dat ze gewoon komen."

STER reclame