NOSop3

De games die het meeste geld ophalen zijn... gratis!

NOS

Van de vijf games die het afgelopen jaar het meeste geld binnenharkten, zijn er maar liefst vier gratis te spelen. Onderzoeksbureau Superdata Research vroeg de cijfers op bij meer dan vijftig uitgevers. Vooral de game League of Legends van het Amerikaanse Riot Games deed het goed: in 2015 bracht de game anderhalf miljard euro op.

De top 5 van games die het meeste opleverden:

1. League of Legends, PC (1,5 miljard euro)

2. Clash of Clans, Android en iOS (1,24 miljard euro)

3. CrossFire, PC (1,02 miljard euro)

4. Dungeon Fighters Online, PC (966,2 miljoen euro)

5. World of Warcraft, PC (747,6 miljoen euro)

Die gratis games verdienen voornamelijk hun geld met in-game voorwerpen. Dan moet je denken aan dingen als extra levens in Candy Crush of een andere outfit voor je karakter in League of Legends. Die voorwerpen moeten spelers met echt geld kopen.

"De drempel om een free-to-play-game te installeren is minimaal", vertelt gamejournalist Ward Geene van gamewebsite IGN. "Ze zijn extreem toegankelijk, omdat je niet eerst een investering van 50 of 60 euro moet doen en de gemiddelde familiecomputer kan de game draaien."

"Free to play-games zijn daarnaast vooral populair, omdat ze populair zijn", vertelt gamejournalist Nino de Vries van Power Unlimited. "Als jij met vijf gasten op een kantoor zit die ook allemaal Clash of Clans spelen, ga je het waarschijnlijk zelf ook even checken. Iedereen kan het spelen en proberen en genoeg mensen geven na verloop van tijd even een tientje uit."

Veel gamers zien free to play-games en spellen waarvoor je meteen 60 euro neerlegt, als twee losse genres.

Nino de Vries, gamejournalist bij Power Unlimited

eSports

Gratis games profiteren ook erg van eSports. Dat zijn grote gametoernooien waar professionele gamers het tegen elkaar opnemen. "Als er een groot gametoernooi is, gaan mensen die game ook weer spelen", vertelt Geene. "En dat zie je ook echt terug in de cijfers."

Volgens Geene zijn grote toernooien dan ook onmisbaar geworden voor uitgevers. "Ontwikkelaars zetten eigen gamedivisies op en betalen mensen om daarin te spelen. De professionals worden echte helden voor andere gamers en er ontstaan hele community's rondom een game."

Snack versus maaltijd

Niet alleen gratis games doen het goed. Ook grote titels die op consoles als de Playstation 4 en de Xbox One uitkomen, zorgen voor flinke inkomsten. Vooral schietspellen en sportgames vind je terug in die lijst. 

De Vries denkt dan ook niet dat gratis games de markt compleet zullen overnemen. "Veel gamers zien free to play-games en spellen waarvoor je meteen 60 euro neerlegt, als twee losse genres. Het is een hele andere ervaring, een soort snack versus een complete maaltijd."

Daarnaast hangt het volgens de Vries ook van het type spel af of free to play werkt. "Het slaat nergens op om sommige games die structuur te geven." En dan bedoelt hij vooral spellen die je in je eentje speelt. "Mensen willen dan in één keer de complete ervaring hebben en niet het verhaal in kleine stukjes kopen. Het werkt vooral bij multiplayer."

Dit is een verhaal van NOS op 3. Meer zien? Kijk op nosop3.nl.