Roltrap in de metro van Londen

Rechts staan, links gaan: zo efficiënt is die Britse methode niet

Stand on the right, walk on the left geldt in Groot-Brittannië als dé norm om doorstroming op roltrappen te verbeteren. In Londen volgen metroreizigers de code strikt en in Nederland gehoorzamen wij meestal ook braaf. Maar nu blijkt dat helemaal niet de beste manier te zijn.

Drie weken lang keken onderzoekers naar de doorstroming op één van de drukste metrostations van Londen, Holborn Station. Voor hun onderzoek gooiden ze iedere dag tussen half 9 en half 10 's ochtends het 'rechts staan, links gaan'-principe bij de omhooggaande roltrap overboord. En wat bleek: per minuut gingen er geen 81, maar bijna 113 mensen naar boven, schrijft The Guardian.

Allemaal staan kan sneller zijn

Waarom de doorstroming tijdens de test beter was, kunnen de onderzoekers niet precies zeggen. Maar ze denken dat het door de lengte van de roltrappen op het station komt; die zijn namelijk bijna 23,5 meter lang. En de meeste mensen hebben volgens de onderzoekers geen zin om dat eind zelf te lopen. Dus wachten ze met zijn allen keurig onderaan de roltrap op hun beurt.

Nederland

Maar zou dit ook in Nederland kunnen werken? Waarschijnlijk niet. De gemiddelde roltrap bij de metro's van Amsterdam en Rotterdam is namelijk een stuk korter dan in Londen. Bij kortere roltrappen zijn mensen sneller geneigd om zelf een stuk te lopen. Nederlandse vervoerders denken dat vooral daarom een dergelijk systeem niet in Nederland toe te passen is.

"De roltrap in Holborn Station is gewoon best een lange roltrap", vertelt Mireille Mulder van het Amsterdamse GVB. "Die hebben wij hier niet." Ook in Rotterdam kennen ze het probleem niet. "Mensen tikken elkaar gewoon op de schouder als ze er langs willen", zegt Frouke Albers van RET. "De lengte van onze roltrappen varieert, maar komen allemaal niet in de buurt van deze roltrap."

Beide vervoerders sporen mensen ook niet aan om op een speciale plek te gaan staan. "Het is een soort ongeschreven wet dat mensen die stil willen staan, rechts gaan staan", vertelt Mulder.

ProRail spoort mensen wel actief aan om op de treinstations rechts te gaan staan als ze niet willen doorlopen. "Veel mensen vinden het huidige 'rechts staan, links gaan' een prettig systeem en houden zich eraan", vertelt Rene Vegter. "Daarom zien we vooralsnog geen reden om hier een dergelijke test te houden."

Voordat het systeem vaker op Holborn en in de rest van Londen kan worden toegepast, moeten de onderzoekers eerst nog wat meer tests doen. Hoe mensen reageren op het nieuwe systeem, bepaalt uiteindelijk of het wordt ingevoerd. Want efficiënter voor de massa of niet, sommige mensen willen gewoon sneller naar boven.

Deel artikel: