NOS Op 3
Youtube / The Weinstein Company

Regisseur Quentin Tarantino vindt het dé manier waarop films gefilmd en bekeken moeten worden: 70mm. Maar deze vorm van film wordt tegenwoordig niet meer gebruikt; dat gebeurde vooral in de jaren 50 en 60. En dat merken ze nu in Amerika. Tijdens verschillende voorstellingen zou onder meer het beeld onscherp zijn en de audio niet synchroon lopen.

Er is zelfs een bioscoop geweest die halverwege de film switchte naar de digitale versie:

Erik Lomis, medewerker bij de filmstudio die de film maakte, zegt tegen Variety dat er bij slechts 1 procent van alle voorstellingen problemen zijn. De tweets geven volgens hem een verkeerd beeld van hoe de vertoningen verlopen. Daarnaast horen imperfecties volgens Lomis ook gewoon bij 70mm, maar is er geen enkele reden om die versie te mijden.

Eye

Filmmuseum Eye in Amsterdam is de enige plek in de Benelux waar je de film op 70mm kan zien. In andere bioscopen zie je een digitale versie. "Volgens Quentin Tarantino is een film die op 70mm is gedraaid ideaal", zegt Marnix van Wijk van Eye. "Het geeft een bepaalde charme mee. Een echte bioscoopervaring."

En die ervaring willen veel mensen meemaken: twee weken terug was er tijdens de voorverkoop van de eerste voorstellingen een ware run op tickets. De film draait vanaf 7 januari in Nederland.

"Wij maken ons zeker geen zorgen", zegt Birgitte van Boven van filmdistributeur Entertainment One. "We hebben een nauwe samenwerking met Eye, want het is ook voor ons een bijzonder gebeuren. Het blijft techniek, maar we nemen alle maatregelen die we kunnen om ervoor te zorgen dat de film normaal draait. Daarnaast is het team van Eye expert op dit gebied."

Ook Van Wijk verwacht niet dat er in Eye problemen zullen zijn met The Hateful Eight. "Zeker omdat we speciaal hiervoor een nieuwe lens hebben gekocht. Daarnaast is het altijd gebruikelijk dat films van tevoren uitvoerig worden getest." 

70mm-projector-eye

Oja, zo ziet een 70mm-film eruit (hij weegt in totaal zo'n 180 kilo):

STER reclame