Een screenshot uit de IBM-video

IBM probeert vrouwen te verleiden met haardroger

Hoe krijg je vrouwenharten warm voor techniek? Gebruik een haardroger. Dit idee uit de koker van computerbedrijf IBM kon op weinig bijval rekenen op Twitter.

Het filmpje was bedoeld om vrouwen te stimuleren meer technische beroepen te kiezen. Ze gebruiken daar de slogan Hack A Hairdryer voor, en dat vonden veel twitteraars seksistisch.

Onder de hashtag #HackAHairDryer reageerden honderden mensen op het filmpje.

Eén van de populairste tweets was van de hand van Stephanie Evans, technicus en raketwetenschapper. "De hele campagne is een slecht bedachte poging om vrouwen te inspireren een technisch beroep te kiezen. Het versterkt de stereotypen alleen maar", zei ze tegen de BBC. "Als je vrouwen geïnteresseerd wil krijgen voor dat soort beroepen, moet je ze niet in een roze glitterhokje plaatsen."

IBM heeft het filmpje inmiddels offline gehaald. Een woordvoerder zei tegen techwebsite The Register dat de video deel was van een grotere campagne. "Maar het filmpje heeft z'n doel gemist, en daar bieden we onze excuses voor aan."

Deel artikel: