Een medewerker van JD.com in een opslagplaats in Langfang

'Singles Day is de grootste verkoopstunt ter wereld'

Het is vandaag een gekkenhuis op het Chinese internet. Het is namelijk Singles Day. Oorspronkelijk Valentijnsdag voor eenzame Chinezen, maar tegenwoordig vooral een dag die draait om aanbiedingen en HEEL VEEL online bestellen.

"Naast tafeltennis en basketbal hebben Chinezen nog een favoriete sport, en dat is shoppen", zegt correspondent Oscar Garschagen. "Verkopers stunten vandaag met flinke kortingen. Op die manier wordt een moment gecreëerd van algehele koopgekte. Al met al is dit de grootste verkoopstunt ter wereld."

Singles Day bestaat al een tijdje. In de jaren negentig begonnen Chinese studenten ermee als iets speciaals voor mensen zonder partner. De datum is niet voor niks gekozen. 11 november, oftewel 11/11, staat voor vier singles. Het oorspronkelijke idee van de studenten was dat jonge alleenstaanden elkaar mee uit eten nemen en cadeautjes voor elkaar kopen.

In 2009 werd Singles Day geclaimd door Alibaba. Het bedrijf bouwde 11/11 om tot een puur verkoopevenement. "In Nederland kennen we de traditionele verkooppieken in december, door Sinterklaas en Kerst. Zulke momenten hadden ze in China niet, tot Alibaba aan de haal ging met Singles Day", vertelt Garschagen.

De hype is de jaren daarna steeds groter geworden. "De beste reclamebureaus uit New York en Londen zijn erbij betrokken en de grootste acteurs en popgroepen worden ingezet. Slim bedacht, goed uitgevoerd: bingo."

Eigenlijk bestaat Singles Day niet meer, zegt Garschagen. "Inmiddels is het meer een groot shopping-festival. Iedereen doet gezellig mee."

Verkooprecords

Chinese webwinkels breken dit jaar het ene na het andere verkooprecord. 14 uur na de start van Singles Day stond de teller bij webgigant Alibaba al op 9 miljard euro. Ter vergelijking: in Nederland wordt jaarlijks 16 miljard euro uitgegeven aan online verkoop.

Eigenlijk is het nergens mee te vergelijken, stelt Garschagen. "Ook niet met de Black Friday zoals we dat in de Verenigde Staten kennen. Je koopt in China tegenwoordig niet meer in de winkel, maar online. Het is het moderne leven. Ze lopen daar ver op ons voor."

Deel artikel: