120 of 130 kilometer per uur: maakt dat zo'n verschil?

time icon
ANP

Vooral in het oosten, midden en zuiden van Nederland mag volgend jaar harder worden gereden. Vanochtend werd bekend dat de maximumsnelheid vanaf februari op negentien trajecten wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur.

Verslaggevers Mustafa en Arno reden vandaag vanuit knooppunt Everdingen naar Breda om te kijken hoeveel tijdwinst je nou eigenlijk boekt met die 10 kilometer harder. 

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

De rit van Mustafa (120 km/u) en Arno (130 km/u): wie is sneller?

Uiteindelijk reden de twee auto's op hetzelfde moment het eindpunt op. Bij deze proef was de tijdswinst dus minimaal, al is dat natuurlijk geen wetenschappelijke conclusie. 

Toch verbaast de uitkomst verkeersdeskundige Ruud Hornman niet. "Het zou me niet verbazen als jullie allebei de 120 niet eens hebben kunnen halen op dat traject", zegt hij. "Die weg is redelijk vol en dan haal je die snelheid helemaal niet."

Maar is '130' een goed idee?

Het idee om de maximumsnelheid op veel plekken op te schroeven naar 130 kilometer per uur noemt Hornman 'verschrikkelijk slecht'. Ook als straks iedereen op een bepaald traject die snelheid mag rijden, gaat dat volgens hem geen verschil maken.

"Het levert niks op. Als je de afstand Maastricht - Den Helder volledig op 130 in plaats van 120 kilometer per uur zou kunnen rijden is je tijdwinst 11 minuten. Dat is dus de maximale tijdwinst, als je diagonaal door Nederland zou rijden. Maar dat doet niemand."

Volgens Hornman is de stap naar 130 een 'begrijpelijke vervolg van een onbegrijpelijk beleid'. "Op dit moment is het voor veel automobilisten onduidelijk welke snelheid ze moeten aanhouden. Het is een soort lappendeken, met verschillende snelheden op verschillende tijdstippen."