Instagram-model kapt met Instagram: het is nep

"Er waren 100 foto's in verschillende posities nodig om mijn buik er goed uit te laten zien."

Essena O’Neill

Het is één van de waarschuwingen die de Australische Essena O'Neil onder haar foto's op Instagram heeft geplaatst. De populaire Instagrammer - ze heeft een half miljoen volgers - zegt klaar te zijn met social media, omdat alles er nep is. Haar verhaal gaat inmiddels de wereld over.

"Zonder het me te realiseren, was ik een groot deel van mijn jeugd geobsedeerd door social media, acceptatie, status en mijn uiterlijk", schrijft de 18-jarige Essena op haar Instagram, die inmiddels is omgedoopt tot Social media is not real life. Vorige week verwijderde ze meer dan 2.000 foto's, terwijl ze bij andere bijschriften plaatsten over hoe de foto's werkelijk gemaakt zijn.

Essena O’Neill

Zo schrijft ze dat ze voor een Instagramfoto van dit jurkje 400 dollar kreeg. Toen had ze nog 150.000 volgers, met haar huidig aantal volgers zou ze er inmiddels 2.000 dollar voor kunnen krijgen.

"Er is niets mis met dit soort deals te accepteren, maar ik denk dat mensen het wel moeten weten." Volgens haar moet je bij elke foto afvragen wat de bedoeling ervan is. "Bijna elk meisje met een hoop volgers krijgt betaald voor een bikinifoto."

Nu Essena gestopt is met sociale media, is ze de website Let's be Game Changers begonnen. Daarop waarschuwt ze jonge meisjes voor socialmediaverslavingen. "Er is niks cools aan om al je tijd te besteden aan het bewerken van foto's, om te bewijzen dat je goed genoeg bent. Laat je niet wijsmaken dat je niet genoeg bent zonder een laag make-up, meer dan 100 likes op je foto, een bikinilichaam en lang, blond haar."

Ze roept iedereen op eens een week te stoppen met social media, omdat dit volgens Essena haar leven heeft veranderd. Haar breuk met haar leventje op Instagram heeft haar ondertussen juist meer aandacht opgeleverd: de teller staat inmiddels op meer dan 750.000 volgers.

Geld verdienen met Instagram, hoe makkelijk is dat?

Volgens Niels Verhoeven van Instacreators, een bureau dat bedrijven koppelt met social influencers, hoef je daarvoor echt niet per se een half miljoen volgers te hebben. "We kijken vooral naar de interactie tussen de Instagrammer en zijn of haar volger. Dus of mensen alleen op 'hartje' drukken, of echt het gesprek aangaan", legt hij uit.

"De influencer moet eigenlijk gezien worden als een goede vriend of girl next door." Alleen maar gesponsorde foto's delen heeft volgens hem dan ook geen zin. "Zeker 80 procent van je foto's moeten gewoon van jezelf moeten zijn. Het moet wel nog steeds draaien om jouw leven." Bovendien moet volgens Verhoeven altijd duidelijk zijn dat het gesponsord is.

Neppe glimlach

En ook bedrijven zien dat dit werkt. "Tandpasta aanprijzen met een neppe glimlach op een perfecte foto werkt niet op Instagram. Je moet de producten in je eigen omgeving laten zien", zegt Verhoeven. Ook moet een product wel bij de Instagrammer passen. "We hebben bijvoorbeeld een meisje dat geen alcohol drinkt, die moet je geen reclame voor drank laten maken."

Maar kun je leven van af en toe wat reclame op je Instagram? "Het is een leuke inkomstenbron, maar het bereik in Nederland is niet groot genoeg om al je inkomsten uit je Instagramfoto's te halen. Daarvoor moet je echt een online bekendheid worden en ook invloed krijgen op YouTube of een eigen blog."

Deel artikel: