NOS Op 3
NOS

Nederlandse babypoeder doet het al langer erg goed in China. Maar nu vliegen ook stroopwafels van de Albert Heijn en crème paté van Unox naar de andere kant van de wereld, schrijft het FD. De Nederlandse producten worden daar voor veel geld aangeboden via Chinese online marktplaatsen.

Even een greep uit de Nederlandse producten die je in China op sites als TaoBao van Alibaba aantreft: 2,10 euro voor een blikje leverpasta, 6 euro voor een pakje stroopwafels en 25 euro voor een flinke fles olijfolie. Check:

Dit kosten Nederlandse producten in China

De webshops kopen bij Nederlandse groothandels en supermarkten hun spullen, verschepen die naar China en verkopen ze dan online. Waar die populariteit vandaan komt, is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt met status te maken te hebben.

Mijn collega's en ik versturen elke twee weken een container met 2000 kratten bier naar China.

Eigenaar webshop

De eigenaar van deze webshop, die niet bij naam genoemd wil worden, verkoopt nog vooral babyvoeding. "Maar de vraag naar babymelkpoeder stijgt niet meer", zegt ze. Dus verkoopt ze ook shampoo en koekjes, al gaat dat nog niet heel hard.

Ahold bevestigt dat dit gebeurt. "We zijn op de hoogte", zegt een woordvoerster. "We hebben het liever niet, want we houden producten liever in onze eigen keten. Maar het is heel moeilijk om elk individueel geval aan te pakken. Als het op grote schaal gebeurt, grijpen we in."

Wel heeft het bedrijf een Aziatische domeinnaam gereserveerd voor Albert Heijn. Er zijn alleen geen concrete plannen om de webshop te gaan gebruiken.

Kratten per pallet

Een andere eigenaar van een webshop zegt dat hij vooral kratten Heineken verkoopt. "Mijn collega's en ik versturen elke twee weken een container met 2000 kratten naar China", zegt hij. Hoe hij daar aan komt? "Voor twee derde van supermarkten. Maar niet uit de schappen."

Hij zoekt net zolang tot hij een winkelmanager heeft gevonden van wie hij een heel pallet met kratten kan kopen. "Ze nemen een risico", zegt hij. "Het is ook duurder geworden, in het begin vroegen ze minder dan nu."

Ahold zegt dat er sprake is geweest van het opkopen van grote hoeveelheden bierkratten. "We hebben 900 winkels, dus dat kan gebeuren", zegt een woordvoerster. "Als dat gebeurt, benadrukken we bij ons personeel dat we er zijn voor de klanten, niet voor de doorverkoop." Het bedrijf wil niet zeggen of daar ooit mensen voor zijn ontslagen, of hoe vaak dat gebeurt.

STER reclame