NOSop3

Coverbandjes in mineur door goedkopere dj's

Flickr.com/Kmeron

Coverbandjes worden steeds minder vaak geboekt voor bruiloften en bedrijfsfeesten: het aantal boekingen is bij sommige coverbands de afgelopen jaren gehalveerd. De bandjes maken vaak plaats voor dj's die een stuk goedkoper zijn.

"We zien een terugloop op bruiloften, personeelsfeesten", zeggen ze bij artiestenbureau Lukassen Produkties. "Maar ook op bijvoorbeeld kermissen." De concurrentie is groot: "Er zijn heel veel dj's, die soms maar heel weinig geld vragen. Een dj krijg je soms al voor 200 euro, terwijl een band zo 1750 euro kost."

Bands hebben hun prijzen in veel gevallen al verlaagd, vertellen ze bij het artiestenbureau, maar het houdt niet over met de opdrachten. "Vroeger had je in elke discotheek elke week een band staan. Dat is nu helemaal niet meer zo."

Dj'en is leuk om te doen, maar wel noodzakelijk kwaad.

Kees van Langen, zanger van coverband

Het aantal boekingen van coverband Nightwind is de afgelopen jaren gehalveerd, denkt bandleider Kees van Langen. Hij klust dan ook regelmatig bij als dj: "Dat vind ik leuk om te doen, maar het is wel noodzakelijk kwaad. Uiteindelijk ben ik muzikant in hart en nieren."

Veel minder boekingen

Nederlanders willen goedkoop

Op Gigstarter.nl kan je muziekacts boeken. Hoewel ze veel meer bandjes aanbieden dan dj's, willen de meeste opdrachtgevers toch een dj, zegt oprichter Paul de Kuyper. "Dj's hebben een duidelijke voorkeur, want ze zijn gewoon heel goedkoop. Nederlanders zijn pragmatisch en willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten." 

De elektronische muziek blijft groeien, zegt hij. "Daarnaast zien we een duidelijke trend naar kleine festivalletjes en huiskamerconcerten." Ook niet echt omgevingen waar coverbands goed in gedijen dus.

Cherry and the Sugarstuds houden een kijkrepetitie NOS

Kijkrepetitie

Er zijn natuurlijk ook coverbands die het wél goed doen. Cherry and the Sugarstuds heeft naar eigen zeggen niet te klagen over het aantal boekingen dat ze krijgen. "Wij bestaan ook pas een jaar of drie. Ik kan me voorstellen dat het nu een stuk moeilijker is dan tien jaar geleden", zegt bandlid Elmer Postma.

Om opdrachtgevers te werven organiseert de band eens in de zoveel tijd een kijkrepetitie. Dan kunnen bijvoorbeeld aanstaande bruidsparen komen kijken, zodat ze kunnen beslissen of ze de band op hun huwelijk willen.

Cherry And The Sugarstuds

'Coverband is springlevend'

Volgens John van den Borne van bandcompeitite Clash of the Cover Bands valt het wel mee met de malaise in coverbandland. "De coverband is springlevend. Toen wij begonnen, wilden podia niets hebben van coverbands, maar nu is dat wel anders. Het concept is nog steeds een succes." Hij denkt dat er in Nederland tussen de 4000 en 5000 coverbands zijn.

Toch zien ze ook daar problemen: "Er is inderdaad veel concurrentie van dj's. De prijzen voor coverbands zijn daardoor veel lager dan een paar jaar geleden. Daarnaast is de wetgeving voor geluidsnormen veranderd, dus livemuziek is moeilijker te programmeren. Ook zijn er minder podia dan voorheen, en is er dus een kleinere afzetmarkt." 

Voor de prijs van een dj kan je nooit een band huren, onderkent Van den Borne. "Het showelement wordt dus steeds belangrijker: als band moet je veel meer bieden dan alleen liedjes spelen."

De drie pijlers voor een succesvolle coverband volgens Frits Robben, manager van Cherry and the Sugarstuds:

1. Professionaliteit. De muzikanten zijn allemaal professional en verdienen dus hun brood in de muziek. Ze zijn geschoold op de Rockacademie, ze zijn dus muzikaal onderwezen, maar zijn ook als performer opgeleid. Een band moet energie geven op een podium, daarmee onderscheid je je ook van dj's. Perform, geef energie en overtref de verwachtingen van je publiek. Als je dat doet merk je: van boeking komt boeking. Ook kan onze toetsenist de sound van dj's naspelen, daardoor kan hij alle muziek van nu spelen.

2. Een team om de band heen. Er moet iemand zijn die de zakelijke kant beheert. Muzikanten zijn muzikanten, zaken zijn zaken. Er moet heel veel tijd in worden gestoken, er moeten contacten met boekers worden onderhouden: elke kans die er is voor de band moet benut worden.

3. Je moet je laten zien: wij organiseren bijvoorbeeld kijksessies voor bruidsparen. Dan spelen we een uur voor ze, zodat ze kunnen zien wat wij brengen, welke muziek het is en welke voordelen een band heeft ten opzichte van een dj.