NOS Op 3
Flickr/CamponeZ

Je aankopen online afrekenen met een selfie. Creditcardmaatschappij Mastercard gaat het mogelijk maken. Het bedrijf test een betaalmethode waarbij door middel van een selfie of vingerafdrukscan gecheckt wordt of een creditcard van jou is.

Het is de eerste keer dat je op deze manier online kunt afrekenen. De maatschappij heeft Nederland uitgekozen als proeftuin. Een kleine groep van 750 ABN Amro-klanten mag de Selfiepay-functie vanaf morgen testen.

Het bedrijf denkt met de betaalmethode fraude te gaan voorkomen. Wachtwoorden worden namelijk vergeten, gestolen of onderschept,denken zij. Deze manier van verificatie zou volgens Mastercard veiliger zijn.

Een 'ouderwetse' selfie is niet genoeg, je moet wel echt aantonen dat je een mens van vlees en bloed bent. Even knipperen met je ogen is daarvoor genoeg. Onze verslaggever Martijn doet het even voor:

Martijn doet even voor hoe je afrekent met een selfie

Belanden mijn niet altijd even goeie selfies dan niet ergens op een server?

Het bedrijf zegt dat ze niet letterlijk een foto van je vingerafdruk of gezicht opslaan. De vingerafdrukken en beelden van het gezicht worden omgezet tot een code - een soort algoritme - die wordt opgeslagen op een beveiligde server.

Maar daarmee is niet iedereen gerustgesteld

Bits of Freedom vraagt zich af of we dat wel moeten willen: biometrische gegevens afstaan aan creditcardbedrijven. "Bij Facebook heeft dat al tot een heleboel onrust geleid", zegt Daphne van der Kroft van de privacyvoorvechter.

Bij Facebook heeft dit al tot een heleboel onrust geleid.

Bits of Freedom

Van der Kroft vraagt zich af of het systeem niet eenvoudig te kraken is. "Telefoons gebruiken al langer vingerafdrukken en een hackersvereniging uit Duitsland heeft al snel aangetoond dat je makkelijk telefoons kunt unlocken. In deze tijdens is het steeds makkelijker om video's van iemand te vinden. Alles wordt op internet gegooid. Hoe willen ze dat voorkomen?"

Geen zorgen, zegt Mastercard. De technologie herkent of er een echt persoon voor de lens zit of dat er een video wordt afgespeeld. Maar verheug je voor nu niet al te veel op 'knipoogkopen'. De test moet uiteindelijk uitwijzen of de methode wereldwijd uitgerold wordt.

STER reclame