Kan je het nog maken om bezorgkosten te rekenen?

Na Hello Fresh en Picnic komt nu ook Albert Heijn met een eigen 'maaltijdbox'. Gratis bezorgd uiteraard, want ze kunnen niet achterblijven. En dat geldt voor meer bedrijven: steeds vaker krijg je je bestelde spullen gratis bij de deur afgeleverd.

Krijgen we straks alles gratis thuisbezorgd? Ja, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nijenrode universiteit. Nee, zegt retaildeskundige Paul Moers.

Ook Albert Heijn kiest ervoor gratis te bezorgen.

Het idee van bezorgkosten is absoluut onhoudbaar.

Kitty Koelemeijer

"Het idee van bezorgkosten is absoluut niet houdbaar", zegt Koelemeijer. "Je ziet nu al dat veel bedrijven als Zalando niks meer rekenen voor bezorging. Alleen bij fysieke grote producten zoals gipsplaten moet altijd worden betaald, aangezien daar een speciaal transport voor nodig is. Maar daar heeft niemand een probleem mee, omdat je anders zelf ook vervoer had moeten regelen."

Bezorgkosten rekenen is volgens Koelemeijer niet slim: "Die kosten zijn een extra barrière om te kopen, een drempel. Je plaatst een bestelling, en helemaal aan het eind word je verrast door extra kosten, waardoor je uiteindelijk meer moet betalen. Bedrijven willen natuurlijk zo min mogelijk drempels opwerpen voor hun klanten, daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor gratis te bezorgen."

En al helemaal als iedereen het doet. "Je kan dan niet achterblijven."

Een medewerker van Zalando in een distributiecentrum van de webshop in Duitsland

Allemaal leuk en aardig, maar volgens retaildeskundige Paul Moers is juist dat niet houdbaar. "Op termijn zullen bedrijven tot het inzicht komen dat ze wel bezorgkosten moeten rekenen. Daar moeten we naartoe groeien."

Volgens Moers is het ook logisch dat bedrijven iets rekenen voor het bezorgen. "Het is toch een voordeel dat ze je spulletjes thuis komen brengen. Je hoeft de deur niet meer uit en bespaart zelf dus ook kosten."

Je wilt niet weten wat er allemaal teruggestuurd wordt bij bedrijven als Zalando en Wehkamp.

Paul Moers

Wie gaat dat betalen?

Kan dat financieel gezien wel, gratis bezorgen? "Bij verse goederen zoals maaltijdboxen lukt dat niet, omdat er te veel handwerk voor nodig is", zegt Koelemeijer. "Maar als een bepaalde markt groeit en explodeert, komt er vanzelf een moment waarop het wel rendabel wordt. Maar dat kan zomaar nog drie jaar duren, niemand weet het precies."

Bedrijven doen het om een andere reden, zegt Koelemeijer. "Je wilt als bedrijf zo’n groot mogelijk marktaandeel hebben in een vroeg stadium van de marktontwikkeling. Als de markt dan eenmaal groot is, zit je goed. Kijk naar Bol.com, die zijn zo vroeg ingestapt dat ze nu een grote speler zijn." Overigens rekent Bol.com wel bezorgkosten voor bestellingen tot 20 euro.

Moers is minder optimistisch. "Je wil niet weten wat er allemaal teruggestuurd wordt bij bedrijven als Zalando en Wehkamp. De winstgevendheid blijft een uitdaging, ook al groeit de omzet." Bedrijven met minder marge op de kleding hebben al helemaal geen keuze, zegt Moers. "Bijvoorbeeld H&M, die biedt de kleding al spotgoedkoop aan en moet dus wel bezorgkosten rekenen."

Bol.com rekent wel bestelkosten voor bestellingen tot 20 euro.

Alternatieven

Sommige bedrijven stappen dus af van bezorgkosten, anderen doen het wel en weer anderen verzinnen een alternatief. Koelemeijer: "De Bijenkorf bijvoorbeeld biedt klanten voor 9,95 euro per jaar gratis bezorging, hoeveel je ook bestelt." Volgens Moers is dat voor de Bijenkorf ook mogelijk, omdat die een hele andere klantenkring heeft, die minder producten terugstuurt.

Andere bedrijven stellen er een speciale service tegenover, zoals levering op dezelfde dag. "Als je wil dat je pakket extra snel op de mat ligt, ben je vaak ook bereid daar extra voor te betalen", zegt Koelemeijer.

​Kleine bedrijven moeten hun krachten bundelen. Als je niet sterk bent, moet je slim zijn.

Kitty Koelemeijer

En de kleine spelers?

"Die hebben natuurlijk een probleem", zegt Koelemeijer. "Ze moeten goed na gaan denken over hun strategie. Nu bezorgt bijvoorbeeld elk bedrijf z´n eigen producten, maar het zou veel logischer zijn als kleine bedrijven hun krachten bundelen. Dat is veel efficiënter en dus kostenbesparend. Als je niet sterk bent, moet je slim zijn."

Dat klinkt makkelijk, maar opboksen tegen de grote jongens valt al niet mee, en dit maakt het alleen maar lastiger, erkent ook Koelemeijer. "Toch hebben kleine bedrijven geen andere keuze: je wil meedraaien in de markt, dus dan moet je wat."

Deel artikel: