NOS Op 3
ANP

Woedende reacties gisteren nadat een ALS-patiënt zou zijn weggestuurd bij een strandtent in Bloemendaal omdat hij geen drankje bestelde. "Hij kan niet eens praten", zou de eigenaar van Parnassia aan Zee hebben gezegd.

Volgens eigenaar Hans Slewe zat het verhaal heel anders in elkaar, maar toch heeft hij excuses aangeboden aan de ALS-patiënt en zijn vrouw. En: "Parnassia aan Zee heeft besloten om de hele omzet van zondag 9 augustus, de dag waarop we het meeste omzet maken, te doneren aan de ALS-stichting."

Maar of er vandaag veel besteld zal worden? Op Facebook wordt opgeroepen tot een 'stil protest', vandaag om 14.00 uur. 

Facebook / Paranassia

'Hij kan niet eens praten'

ALS-patiënt Pieter Steinz - een journalist en recensent van NRC Handelsblad - en zijn vrouw bezochten afgelopen maandag de strandtent in Bloemendaal. Zijn vrouw vroeg of het goed was dat haar man even op het terras bleef zitten zonder iets te eten en te

drinken, terwijl ze zelf even een snelle duik zou nemen. "Ik zou daarna wel een consumptie op het terras nuttigen", vertelde de vrouw aan RTV Noord-Holland. "Het meisje vond dat uiteraard goed."

Toen ze terugkwam ging het mis. "De eigenaar zei dat mijn man daar niet zomaar kon gaan zitten zonder iets te bestellen. Maar mijn man is ernstig ziek en kán niet eten of drinken", zegt ze. De eigenaar zou vervolgens gezegd hebben dat hij wil weten wie er op z'n terras zit, maar dat haar man niet eens kan praten. De twee gingen boos weg. 

Ze wilden weg, maar zijn absoluut niet weggestuurd.

Hans Slewe

Niet waar, zegt Slewe: "Natuurlijk zouden wij een ALS-patiënt die niets kan bestellen nooit wegsturen." Volgens hem was het een vervelend geval van miscommunicatie. "Niemand van ons was op de hoogte van de situatie. Hij was op het terras neergezet, wij maakten ons zorgen, hij zat in de zon en bij wie hoorde hij? We wisten niet dat we met hem konden communiceren via de iPad."

Volgens hem had de vrouw vooraf even contact moeten opnemen over de ziekte van haar man. "De man zou met open armen ontvangen zijn en wij hadden met liefde de man in de gaten gehouden in verband met zijn welzijn. Helaas is dat niet gebeurd", vertelt hij op Facebook.

"Niet het punt dat hij niets bestelde vond men vervelend, maar dat hij daar - duidelijk behoorlijk invalide - zonder begeleider zat", zegt een ooggetuige die naast het stel zat. "'Ik ben verantwoordelijk als er iets gebeurt', zei de baas tegen mij. Dat vond en vind ik eigenlijk heel redelijk."

Hoe het ook zit, Slewe baalt van de situatie en zegt sorry: "Parnassia aan Zee biedt hierbij zijn welgemeende excuses aan de familie Steinz voor het totaal mislukken van hun bezoek aan Parnassia aan Zee afgelopen week en nodigen de familie uit om spoedig bij ons langs te komen om te genieten van ons terras en uitzicht op zee."

Daarnaast belooft hij de hele zondagomzet te doneren aan de ALS-stichting. 

Stil protest

Het hele incident leverde veel woedende reacties op op de sociale media. Op Facebook wordt opgeroepen tot een 'stil protest': "Wie zwijgt stemt toe. Daarom gaan we nog één keer naar strandpaviljoen Parnassia. Om daar stilzwijgend ons ongenoegen te tonen over de bedrijfsvoering".

76 mensen zeggen vandaag tussen 14.00 en 15.00 uur de strandtent te bezoeken om te protesteren, zonder geluid dus. 

STER reclame