Vrouwelijke gamers: serious business

time icon
NOS
Geschreven door
Roel van Niekerk
Redacteur NOS op 3
Melvin Captein
Redacteur NOS op 3

Gamen is allang geen bolwerk van jonge mannen meer. Zoals we op Gamescom zagen: iedereen gamet. Oud, jong, man én vrouw. 

Die diversiteit in gameland neemt al jaren toe. Steeds meer vrouwen gamen, vooral op mobiel. En dat zie je op Gamescom eigenlijk aan alles: het publiek, de ontwikkelaars en de spellen. “Gamen is mainstream”, zegt Krista Hendriks van de Dutch Game Association, waar ze vanuit de overheid jonge Nederlandse gameontwikkelaars ondersteunen. 

Kijk om je heen, hier op Gamescom. Dit zijn niet alleen maar jongens.

Jeroen van Guerrilla Studios

Wat je op Gamescom daar vooral van terugziet: meer vrouwen. Zowel in het publiek als in de games. “Iedere ontwikkelaar doet onderzoek naar wie zijn games speelt”, zegt Krista. “En als dat steeds vaker vrouwen zijn, dan willen ze dat ook laten terugkomen in de game.” 

Volgens Rami Ismail van de succesvolle Nederlandse gamestudio Vlambeer begon de feministische beweging in de industrie zo’n drie jaar geleden. “Een grote game maken duurt gemiddeld drie jaar, dus je ziet nu de effecten, zoals meer vrouwelijke hoofdrolspelers. Daarvan zijn er misschien twee bekend bij het grote publiek, maar sinds dit jaar kun je er zo zes toevoegen". 

In veel games waarin je vroeger alleen een man kon zijn, kun je nu óók een vrouw spelen. “Dat is niet alleen vanuit cultureel oogpunt goed, maar ook economisch. Er zijn gewoon genoeg vrouwelijke gamers die een game willen spelen die bij hen past."

Zoals in het spel Horizon Zero Dawn van Guerrilla Studios, de grootste Nederlandse gameontwikkelaar. Hoofdrolspeelster: een vrouw. Niet omdat ze bij Guerrilla vrouwen aan wilden spreken, vertelt Jeroen van Guerrilla Studios. “Nee, we kwamen uit bij een vrouw omdat die goed bij het concept past. Het klikte gewoon.” 

Bij Guerrilla houden ze bij het maken van Horizon niet bewust rekening met de toenemende diversiteit – al is hun nieuwe spel wel een stuk minder duister dan vorige titels. “Dat zou wel met die veranderende gamewereld te maken kunnen hebben, al wilden we ook gewoon iets nieuws”, zegt Jeroen. “Kijk om je heen, hier op Gamescom. Dit zijn niet alleen maar jongens.” 

En de cijfers geven hem gelijk. In Groot-Brittannië is 52 procent van de gamers vrouw. In de VS is dat 49 procent - en zijn er meer gamende vrouwen dan gamende tienerjongens. Vrouwen spelen in de VS ook vaker dan mannen op een smartphone.

Jonge Nederlandse ontwikkelaars op Gamescom showen hun games Stimuleringsfonds

Verhalen en dwarrelende blaadjes

Ook bij de kleinere spellen zie je verandering. "Het wordt minder een spel, maar interactief bijvoorbeeld. Je kan niet per se winnen. Het is minder gericht op jonge mannen", vertelt een groepje jonge Nederlandse gameontwikkelaars op Gamescom, onder wie een jonge vrouw.

"Dat zie je vooral bij de kleinere spellen", zeggen ze. "Sommige games zijn ook gewoon zen, dan moet je bijvoorbeeld als blaadje dwarrelen en andere blaadjes verzamelen. Het draait niet alleen om typische dingen als actie en geweld. Het is net als bij films. Mannen én vrouwen hebben nu de ruimte om meer uit games te halen dan schieten."