Een zoektocht naar de beroemdste caissière van Nederland: Ka Ching

Een foto van Ka Ching die aan het werk is als caissière bij de Albert Heijn. What's in a name?

De foto op Dumpert is sinds gisterochtend duizenden keren geliket en wordt door veel mensen gedeeld op sociale media. Welke impact heeft deze populaire foto op het meisje? Een redacteur besluit er een aantal belletjes aan te wagen.

Ka Ching achter de kassa bij Albert Heijn

Hij begint zijn zoektocht bij de landelijke Albert Heijn. Daar waardeert de eerste vrouw die hij aan de lijn krijgt onze vraag wel. Ze kan erom lachen. Maar de officiële woordvoerder is niet erg happig om hem in contact te brengen met Ka Ching. "Albert Heijn telt meer dan 75.000 medewerkers, als we haar willen vinden moeten we een extern bureau inschakelen en dat kost veel tijd. Daar gaan we niet aan beginnen."

Manager baalt van aandacht

Een reactie onder de foto op Dumpert geeft een nieuw aanknopingspunt. Het zet ons op een spoor naar een Albert Heijn-filiaal in Tilburg. De winkelmanager erkent aan de telefoon dat Ka Ching bij haar filiaal de boodschappen scant en zegt te balen van alle aandacht.

"Ik heb de foto gezien en ben niet blij met alle commotie. Ik hoop dat dit snel weer overwaait." Ook zij weigert mee te werken, maakt ze duidelijk. "Ze is op dit moment niet aan het werk. Je krijgt Ka Ching niet te spreken en ik ga haar ook niet vragen of ze mee wil werken aan een interview."

En toch lukt het...

Uiteindelijk wordt Ka Ching gevonden via Facebook. Het vriendschapsverzoek wordt meteen geaccepteerd, maar een antwoord laat uren op zich wachten. Ze reageert nadat ze klaar is met haar dienst. Ze bleek dus toch aan het werk.

De directrice was niet blij met alle aandacht. En de teamleider ook niet.

Caissière Ka Ching

Ka Ching vertelt dat ze sinds een week haar eigen geld verdient: het is het eerste baantje voor de 16-jarige caissière. "Ik heb nog niet zoveel problemen gehad met mijn naam", zegt ze. "De directrice was niet blij met alle aandacht. En de teamleider ook niet."

Op de vraag of ze veel reacties heeft gehad, wil of mag ze geen antwoord geven. "Sorry ik kan er verder niet op in gaan. Ik heb er met de directrice over gesproken en van haar mag ik er niet op in gaan."

Tot zover dus Ka Ching.

Tip van ons voor AH

Wel hebben we nog een tip voor de Albert Heijn: misschien is dit voor jullie hét moment om deze oude campagne af te stoffen?

De Ka´Ching campagne uit 2011

Deel artikel: