NOS Op 3
Wikimedia Commons / bps72

Het nu nog rustige en idyllische Tjeukemeer ligt straks vol met bananenboten en jetski's, als het aan de provincie Friesland ligt. Het meer moet in de toekomst dé hotspot voor jongeren worden à la Salou, Lloret de Mar en Chersonissos.

"Rust is leuk, maar niet altijd", zegt Frans Heesen, die bij de plannen om van het Tjeukemeer een hippe plek te maken betrokken is. "Er zouden bij dit geweldig mooie meer dan ook meer activiteiten moeten plaatsvinden.

Het Tjeukemeer trekt op dit moment niet bepaald veel bezoekers; zelfs op zonnige dagen is er bijna niemand te vinden. En zeker geen jonge mensen.

Ivo nam een kijkje bij het Tjeukemeer

Heesen droomt zelfs over een strip met allerlei bars en feesttenten, zoals je ook vaak in buitenlandse feestbestemmingen ziet. Die volgt volgens hem vanzelf als de leuke activiteiten er zijn. "Hoe meer jeugd, hoe sneller de boulevard er is."

Zelf ziet Heesen, die ook een hotel in het gebied heeft, het al helemaal voor zich: "Survivalbanen, kabelbanen, jetskiën, een goede waterskibaan, bananenboten en ruimte om te kitesurfen. En om het meer niet alleen een fietsroute - want dat klinkt alsof je met je opa en oma gaat fietsen - maar ook een goed pad voor mountainbikes."

Volgens Heesen zijn de afgelopen jaren recreatiewoningen gebouwd op mooie plekken in Friesland. Bewoners willen liever geen geluidsoverlast en dus zijn feestjes daar uit den boze. Het Tjeukemeer is nog een van de weinig overgebleven plekken waar volgens Heesen nog wel feestjes mogelijk zijn.

Buitenlandse toeristen

Nederlanders gaan in de toekomst steeds vaker op vakantie in het buitenland, is de verwachting. De kansen voor Friesland liggen volgens NBTC Holland Marketing dus niet bij Nederlandse jongeren, maar vooral bij buitenlandse toeristen. "We hebben nu bijna 14 miljoen toeristen per jaar, maar dat kan in potentie tot 16 miljoen groeien in 2020", zegt Karlijn Eduard.

NBTC doet er van alles aan om toeristen naar andere mooie plekken in Nederland te dirigeren. Friesland wordt aan buitenlandse toeristen gepresenteerd als het 'lake district', met veel water, groen landschap en polders.

Goede reclame, vindt Heesen. Wat hem betreft zijn buitenlandse jongeren ook erg welkom als het Tjeukemeer straks een bruisende plek is. "Wij denken dat 1,5 uur rijden ver is, maar voor een buitenlander is Friesland heel dichtbij Amsterdam. Het is dus heel interessant om ook hen te trekken."

STER reclame