NOS Op3 Economie

Rijgedrag jonge bestuurder bepaalt hoogte van premie

Creative Commons / Lulu Vision

Voor wie z'n rijbewijs net heeft gehaald en een auto heeft gekocht is het even slikken: een verzekering afsluiten. Dat is voor een beginnend bestuurder vrij duur. De premie bedraagt soms meer dan 80 euro per maand. Niet gek, want jongeren tussen de 18 en 25 maken maar liefst 5 tot 7 keer meer kans op een ongeluk dan oudere bestuurders.

En da's voor verzekeraars en hun klanten slecht nieuws. Daarom is Usage Based Insurance in opkomst: een verzekering op basis van je gedrag. Met een app of een apart kastje in je auto kan je verzekeraar zien hoe netjes je rijdt en dat kan korting tot 35 procent opleveren. Zelf kun je ook zien hoe je rijdt. 

Het zijn nu nog de kleine verzekeraars die er mee werken. Fairzekering, Whoosz en PolisVoorMij bieden een verzekering aan waar het gedrag van de bestuurder bepaalt hoeveel premie er wordt betaald. Maar ook grote verzekeraars zijn met de technologie bezig. Volgens het Verbond van Verzekeraars is dit de toekomst: "Beide partijen winnen erbij: verzekeraars hoeven minder uit te keren en klanten krijgen korting". 

App of stekkertje

Verzekeraars Whoosz en PolisVoorMij gebruiken een app, maar Fairzekering gebruikt een stekkertje. Die druk je in je auto en dat ding leest je rijgedrag dan. Die gegevens worden naar de servers van de verzekeraar gestuurd: hoe hard wordt er opgetrokken, hoe worden bochten gepakt en welke route wordt gereden? Scoor je boven de 70 puntengrens, dan krijg je 35 procent korting. 

Boven de 55 punten is de korting 10 procent. En dat systeem werkt, zeggen ze bij Fairzekering: "We hebben ongeveer de helft van het aantal schademeldingen ten opzichte van andere verzekeraars. We trekken natuurlijk bestuurders aan die willen profiteren van de korting, maar we zien dat de meeste bestuurders die al een tijdje bij ons zitten ook echt beter gaan rijden." 80 procent zou zelfs zo goed rijden, dat ze in aanmerking komen voor de maximale korting. 

Maar die korting krijg je dus niet zomaar: je moet wel accepteren dat je voortdurend in de gaten wordt gehouden. Fairzekering zegt dat alleen de klant inzicht heeft in z'n precieze rijgedrag. De verzekeraar krijgt alleen de maandelijkse rijscore om de hoogte van de premie te bepalen.

Ben je betrokken bij een ongeluk, dan kan de politie wel alle gegevens opvragen. Maar volgens het Verbond van Verzekeraars is zo goed als zeker dat je privacy gewaarborgd is. "Dit is een heel gevoelig onderwerp, dus het moet perfect geregeld zijn. Bij de verzekeraars die dit nu gebruiken, is dat ook zo."