NOS Op 3
flickr / Brian Jeffery Beggerly

Beginnen jouw handen ook te zweten aan het stuur als je bij een drukke weg linksaf wil slaan terwijl een stroom tegemoetkomende auto's recht op je af komt?

In New York vinden raadsleden Brad Lander en Ydanis Rodriguez links afslaan zelfs zo gevaarlijk dat ze een brief schreven aan Google: of ze mensen die navigeren met Google Maps voortaan naar rechts willen sturen.

"Mensen die links afslaan hebben te maken met de meeste conflicten", vertelt hoogleraar verkeerskunde Henk van Zuylen. "Zij moeten voorrang geven aan doorgaand verkeer, verkeer van rechts en voetgangers. Daardoor is de kans op een ongeluk groter."

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen beaamt dit. "En daardoor vinden veel mensen links afslaan spannend", voegt hij toe. Maar om mensen voortaan naar rechts te sturen een goed idee is, vraagt hij zich af. "Je neemt meer verantwoordelijkheid van de automobilist af. Opletten en niet te hard rijden moet de norm zijn. Het moet niet zo zijn dat je zegt: omdat jullie niet opletten en te hard rijden, gaan we de regels maar veranderen."

Google Maps moet routes door dit doolhof zien te vinden, gelieve alleen naar rechts flickr / Zemlinki!

Onbeschermd linksaf

In New York zijn veel stoplichten waar je 'onbeschermd' linksaf mag. Het licht staat dan wel op groen, maar het verkeer van de overkant heeft dat ook. Je moet dus alsnog rekening houden met tegemoetkomend verkeer.

Uit een studie blijkt dat dit voor veel automobilisten een probleem kan zijn. Bestuurders moeten goed opletten op een gaatje in het tegemoetkomende verkeer zodat ze linksaf kunnen slaan. Hierbij vergeten ze soms dat ze na de auto's ook nog rekening met fietsers en voetgangers moeten houden.

De voorzitter van de afdeling voor verkeer in New York geeft toe dat dit een probleem is. "Waar we mensen die linksaf moeten een aparte fase met het stoplicht kunnen geven, zullen we dit doen", zei ze eerder dit jaar. "Maar dit kunnen we niet overal in de stad doen. We kunnen niet bij elk kruispunt een aparte rijbaan en een apart stoplicht neerzetten voor links afslaand verkeer."

Links afslaan met tegemoetkomend verkeer flickr / Oregon State University

Sneller door 3x rechtsaf?

Pakketbezorger UPS gaat op zijn eigen manier met het probleem van links afslaan om: drie keer naar rechts is immers ook links. Ze stippelen hun routes zo uit dat ze bijna alleen maar rechtsaf hoeven te slaan. 

Van Zuylen begrijpt dit wel. "Linksaffers maken het verkeer complexer, veroorzaken meer ongelukken en zorgen voor vaker stilstaan. Als je een route kiest waar je niet linksaf hoeft te slaan ben je misschien wel sneller."

Tertoolen denkt dat dit voor nieuwe problemen kan zorgen. "Bij alleen rechtsaf slaan rijd je om, wat meer brandstof kost. En in New York is er al een behoorlijke druk op de luchtkwaliteit. Ook gaat het ten kostte van de spreiding van het verkeer, omdat zo sommige straten meer auto's moeten verwerken.

Verbod in Beijing

Raadsleden Lander en Rodriguez hebben vooralsnog nog geen antwoord gekregen van Google. "Maar we hebben hoop dat ze ernaar zullen kijken." 

Tertoolen is hier niet zeker van: "Google gaat zijn klanten niet om laten rijden. Het vertrouwen in de navigatie van Google zal afnemen als ze dit doen."

Van Zuylen denkt aan de andere kant wel dat Google bij het zoeken van een route, links afslaan kan vermijden. Desnoods als alternatieve optie. En volgens hem is New York niet de enige stad waar deze vraag speelt. "In Bejing is het op bepaalde tijden al verboden om linksaf te slaan."

STER reclame