NOS Op 3
Flickr/Andrew Mager/cc by-sa 2.0

Het gebeurt op de momenten dat je even niet oplet. Dronken in de kroeg, append op de fiets of tijdens een toiletbezoek. Je laat je telefoon vallen en ineens zit er een gi-gan-tische ster in. Of na maanden intensief gebruik, doet ineens dat knopje het niet meer. 

Vervelend zo'n gebrek, maar vaak geen reden om een smartphone niet meer te gebruiken. In een vriendengroep van vijf smartphonebezitters zou er minstens eentje rondlopen met een beschadigde telefoon, zegt onderzoeksbureau Multiscope.

De meeste mensen die schade hebben, lopen rond met een kapot scherm, een snel leeglopende batterij of knoppen en schuifjes die stuk zijn. Multiscope zegt dat uit het onderzoek blijkt dat bijna één op de tien Nederlanders een beschadigd beeldscherm heeft.

Waarom blijven mensen rondlopen met een kapotte telefoon?

In de afgelopen drie jaar heeft ongeveer een kwart van de ondervraagden serieuze schade gehad aan een smartphone. Vier op de tien mensen heeft besloten daar verder niets aan te doen. De simpele reden: het toestel is nog gewoon te gebruiken.

Vermoedelijk is dat omdat jongeren de reparatiekosten te hoog vinden, zegt Bart Roozen van het onderzoeksbureau. "Het vervangen van een scherm kan bijvoorbeeld al snel honderd tot tweehonderd euro kosten. Ook het zicht op het einde van een abonnement en dus een nieuwe mobiel kan meespelen."

Reparatiebedrijfjes

Eerder zochten we al uit dat het voor smartphonegebruikers soms voordeliger is om zelf hun telefoon te laten maken bij reparatiebedrijfjes, in plaats van een verzekering af te sluiten. 

"Veel mensen willen hun telefoon meteen gerepareerd hebben", zegt telefoonreparateur Ferry Timmer. "Bij de verzekeraar moet je het opsturen, wordt alle data verwijderd, en ben je je toestel een aantal weken kwijt. Bij ons doen we het vaak in een halfuur en kun je meekijken met de reparatie."

Verzekeren of niet?

De Consumentenbond oordeelde vorig jaar dat maar 9 van de 22 verzekeringen een voldoende scoren als het gaat om het dekken van kapotte mobieltjes. Een premie kost jaarlijks tussen 50 en 200 euro en dan is er ook een eigen risico van vaak tientallen euro's. De voorwaarden van dekking verschillen en een leentoestel is niet standaard inbegrepen.

Heeft het dan nog wel zin om je telefoon te verzekeren? "Je moet er kritisch naar kijken", stelt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Vaak adviseren telefoonverkopers je nogal dwingend een verzekering af te sluiten voor je splinternieuwe smartphone. "Toch moet je juist de tijd nemen om naar de voorwaarden en de prijs van de verzekering te kijken en je af te vragen of je het echt nodig hebt."

STER reclame