NOSop3

Waarom blijven we met beschadigde smartphones rondlopen?

Flickr/Andrew Mager/cc by-sa 2.0

Het gebeurt op de momenten dat je even niet oplet. Dronken in de kroeg, append op de fiets of tijdens een toiletbezoek. Je laat je telefoon vallen en ineens zit er een gi-gan-tische ster in. Of na maanden intensief gebruik, doet ineens dat knopje het niet meer. 

Vervelend zo'n gebrek, maar vaak geen reden om een smartphone niet meer te gebruiken. In een vriendengroep van vijf smartphonebezitters zou er minstens eentje rondlopen met een beschadigde telefoon, zegt onderzoeksbureau Multiscope.

De meeste mensen die schade hebben, lopen rond met een kapot scherm, een snel leeglopende batterij of knoppen en schuifjes die stuk zijn. Multiscope zegt dat uit het onderzoek blijkt dat bijna één op de tien Nederlanders een beschadigd beeldscherm heeft.

1/2Met deze gebreken blijven mensen rondlopen NOS/Rosemarie Escher
2/2Met deze gebreken blijven mensen rondlopen NOS/Rosemarie Escher

Hoe jonger, hoe roekelozer?

Er lijkt een verband te zijn tussen je leeftijd en de schade aan een telefoon. Hoe ouder iemand is, hoe minder kans op 'telefoonletsel' er lijkt te zijn. Bij één op de drie smartphonebezitters onder de 45 jaar is er iets kapot aan het toestel, met een piek bij de 18 tot 24-jarigen. Slechts tien procent van de 45-plussers kampt met smartphonekwalen. Vooral het beeldscherm heeft het zwaarder te verduren bij de 45-minners. 

Waarom blijven mensen rondlopen met een kapotte telefoon?

In de afgelopen drie jaar heeft ongeveer een kwart van de ondervraagden serieuze schade gehad aan een smartphone. Vier op de tien mensen heeft besloten daar verder niets aan te doen. De simpele reden: het toestel is nog gewoon te gebruiken.

Vermoedelijk is dat omdat jongeren de reparatiekosten te hoog vinden, zegt Bart Roozen van het onderzoeksbureau. "Het vervangen van een scherm kan bijvoorbeeld al snel honderd tot tweehonderd euro kosten. Ook het zicht op het einde van een abonnement en dus een nieuwe mobiel kan meespelen."

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Reparatiebedrijfjes

Eerder zochten we al uit dat het voor smartphonegebruikers soms voordeliger is om zelf hun telefoon te laten maken bij reparatiebedrijfjes, in plaats van een verzekering af te sluiten. 

"Veel mensen willen hun telefoon meteen gerepareerd hebben", zegt telefoonreparateur Ferry Timmer. "Bij de verzekeraar moet je het opsturen, wordt alle data verwijderd, en ben je je toestel een aantal weken kwijt. Bij ons doen we het vaak in een halfuur en kun je meekijken met de reparatie."

Verzekeren of niet?

De Consumentenbond oordeelde vorig jaar dat maar 9 van de 22 verzekeringen een voldoende scoren als het gaat om het dekken van kapotte mobieltjes. Een premie kost jaarlijks tussen 50 en 200 euro en dan is er ook een eigen risico van vaak tientallen euro's. De voorwaarden van dekking verschillen en een leentoestel is niet standaard inbegrepen.

Heeft het dan nog wel zin om je telefoon te verzekeren? "Je moet er kritisch naar kijken", stelt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Vaak adviseren telefoonverkopers je nogal dwingend een verzekering af te sluiten voor je splinternieuwe smartphone. "Toch moet je juist de tijd nemen om naar de voorwaarden en de prijs van de verzekering te kijken en je af te vragen of je het echt nodig hebt."

Waar moet je rekening mee houden als je net een nieuwe smartphone hebt gekocht en twijfelt over een verzekering?

1. Je mobieltje heeft garantie. Als de telefoon uit zichzelf kapot gaat, dan kan je de telefoon gewoon terugsturen naar de verkoper of de fabrikant. De fabrieksgarantie varieert wel per merk: zo heb je bij Apple 12 maanden garantie en bij Samsung heb je recht op 24 maanden garantie na aankoop van je mobiel.

2. Je bent (misschien) al verzekerd. Misschien heb je wel geen smartphoneverzekering nodig, omdat je al verzekerd bent. Heb je al een all-risk inboedelverzekering en laat je je mobieltje binnenshuis vallen, dan wordt dat vergoed. Die inboedelverzekering kan je ook uitbreiden met een buitenshuisdekking. Daarmee is je smartphone ook buiten je huis gedekt voor schade, diefstal en soms zelfs voor verlies. Als je in het buitenland bent en je hebt een reisverzekering, dan wordt verlies, diefstal of schade sowieso door de verzekering gedekt.

3. Je moet de voorwaarden checken. Knijp je ogen samen en lees die kleine lettertjes. Want er zijn grote verschillen tussen de verzekeringen. Als er staat dat je gedekt bent voor diefstal, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook safe bent wanneer je smartphone uit je zak wordt gerold. Dan kan bijvoorbeeld alleen diefstal uit een auto worden gedekt. Ook als je je telefoon verliest wordt dit niet door elke verzekeraar vergoed.