Achter het stuur moet je smartwatch af

  • Helen Verkaik

    Redacteur NOS op 3

  • Helen Verkaik

    Redacteur NOS op 3

Als je in bed stapt, doe je je smartwatch af - en als je in de auto stapt ook. Of niet, maar dat kan je misschien een fikse boete opleveren. De smartwatch kan achter het stuur namelijk wel eens als mobiele telefoon gezien worden. Dat ontdekte het techblog Alwayswith.nl.

Dit staat er in het wetboek (artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) over het gebruik van een mobiele telefoon onder het rijden: "het is verboden om een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor, te besturen als je een mobiele telefoon vasthoudt".

Vasthouden

"Het staat vast dat een smartwatch een apparaat is dat bestemd is voor mobiele openbare communicatiediensten en daarom kan worden aangemerkt als een mobiele telefoon zoals in de wet", zegt het ministerie. Maar wat betekent 'vasthouden' hier?

Officieel staat erover: "Onder vasthouden wordt verstaan het in de hand houden, het tussen oor en schouder geklemd houden, mobiele telefoon om de pols geklemd houden etc." Het gaat erom dat dit soort dingen gezien wordt als 'handmatig telefoneren'. Maar is een horloge om je pols hebben hetzelfde als een mobieltje daar bevestigen?

Verbinding

De vraag is hoe het Openbaar Ministerie dat ziet, want die moet de wet handhaven. En het OM weet het nog niet. "We zijn het aan het bekijken", zegt een woordvoerder. "Artikel 61a is al best oud, dat moeten we misschien aanpassen en uitbreiden."

Handhavingstechnisch kan het ook lastig zijn: op het moment van een mogelijk strafbaar feit "moet je vaststellen dat de smartwatch verbonden was met de telefoon". Met een smartwatch kun je alleen bellen als er een (bluetooth)connectie met je mobiel is. "En misschien is die verbinding wel heel snel weg te klikken."

De Moto 360 is Motorola's eerste smartwatch

Uiteindelijk is het aan de rechter om een definitieve interpretatie te geven. "En mocht een smartwatch inderdaad niet onder het verbod vallen, dan is er altijd nog artikel 5 van de Wegenverkeerswet dat je verbiedt om je zodanig te gedragen dat je gevaar op de weg veroorzaakt", aldus het ministerie.

Google Glass

Toen er ooit nog sprake was van de Google Glass, wilde het ministerie daar nog niet over oordelen. "Als we voor elke nieuwe innovatie beleid moeten gaan maken, blijven we bezig", zei een woordvoerder van het ministerie eind 2013. "We willen eerst weten wat de Google-bril is en wat de mogelijkheden van zo'n bril kunnen zijn. Deze hoeven niet per se negatief te zijn."

Maar zo ver kwam het dus niet; de bril ging voor consumenten uit productie. De smartwatch waarschijnlijk niet: "Dat zal wel een blijvertje zijn", zegt ook het OM.

Google Glass

Deel artikel: