Hoe meer mensen dezelfde locatie aangeven, hoe hoger de score een locatie krijgt en hoe waarschijnlijker het is dat het inderdaad om een ingestort gebouw gaat.

Digitale detectives zoeken ingestorte gebouwen in Nepal

Alex is niet van het Rode Kruis en hij is ook geen reddingswerker. Toch helpt hij op z'n vrije dagen bij de reddingsactie in Nepal. Op satellietbeelden zoekt hij samen met duizenden andere vrijwilligers naar verwoeste gebouwen. "Het geeft een goed gevoel zo, op zeer bescheiden wijze, iets te doen voor Nepal."

Twee dagen geleden gaf DigitalGlobe, dat satellietbeelden maakt, opnames vrij van voor en na de aardbeving. Daarmee kan je onder meer op Tomnod kijken waar de aardbeving schade heeft aangericht.

"Je krijgt van Tomnod steeds een gebied van 500x350 meter, waarbij je kan switchen tussen een foto van vóór de aardbeving, en een foto van ná de aardbeving", zegt Alex. "Op deze foto kun je aangeven wat verwoest is: 'een huis', 'een groep huizen', of 'een weg'." Ben je klaar, dan schuif je door naar het volgende gebied.

Kaarten en social media

Wat kunnen reddingswerkers nou met al die verzamelde informatie? "De crowd kan heel efficiënt door duizenden vierkante kilometers aan beelden gaan", zegt Kevin Bullock van DigitalGlobe tegen The Denver Post. "We kunnen de kaart van Kathmandu snel updaten. Zo kan je zien hoe je snel hulpgoederen kan leveren en mensen naar het vliegveld of het ziekenhuis kan brengen. Na een aardbeving is er zoveel chaos en verkeerde informatie dat het lastig is te bepalen welke gebieden het eerst hulp nodig hebben."

Daarnaast komen de satellietzoekers in afgelegen gebieden die de hulpdiensten misschien helemaal niet bereiken. Op dit moment werkt Alex bijvoorbeeld in een bergachtig gebied, vertelt hij. "Ik kom daar veel verwoeste huizen tegen die op afgelegen locaties liggen en die, op een andere manier dan vanuit de lucht, slecht of helemaal niet zullen worden opgemerkt."

Helpen proberen ze bij de Standby Task Force ook, maar dan vooral via social media. Kenny Meesters onderzoekt als promovendus aan de Universiteit Tilburg hoe communities kunnen helpen bij rampen, zowel online als offline.

Crowdsearchen in Nepal

Soms zien we bijvoorbeeld dat iemand in nood is, of dat er rellen zijn.

Kenny Meesters

"We gebruiken veel social media", zegt Kenny. "Vrijwilligers geven aan of een tweet met informatie relevant is. Als 99 procent zegt dat dat zo is, kijken wij er vervolgens naar. Daar worden vervolgens kaarten van gemaakt en die sturen we naar het veld. We zijn dus eigenlijk een soort digitale detective."

"We werken in shifts, er zijn honderden mensen bezig om de tweets te analyseren." Het team werkt samen met de VN, wat handig is bij noodsituaties. "Soms zien we bijvoorbeeld dat iemand in nood is, of dat er rellen zijn. We kunnen dan direct contact opnemen met de VN via een aparte lijn."

Hoe meer mensen dezelfde locatie aangeven, hoe hoger de score een locatie krijgt en hoe waarschijnlijker het is dat het inderdaad om een ingestort gebouw gaat.

Bewolkt

Makkelijk is het niet altijd. De eerste beelden van de satellieten waren bijvoorbeeld gemaakt toen het bewolkt was. "De satellietfoto's hebben geen hele hoge resolutie en ook de kwaliteit van de foto's wisselt sterk", zegt Alex. "Soms is het moeilijk om vast te stellen of het inderdaad om een ingestort huis gaat of niet."

Maar daar word je steeds beter in, vertelt Alex. "Wat me opvalt is dat ik nog steeds markeringen plaats op gebouwen die overduidelijk zijn verwoest, en nog door niemand anders waren opgemerkt. Tomnod kan dus nog steeds mensen gebruiken die mee willen werken."

Deel artikel: