Op stations en marktpleinen drukken vrijwilligers in opvallende partijkledij soep, rozen en flyers in je handen. Met de Provinciale Statenverkiezingen voor de deur is het stemmen ronselen weer begonnen. Maar campagne voeren door de straat op te gaan, is dat niet ouderwets?
"Dat zou je denken", zegt Frank van Dalen van de Politieke Academie, "maar de straat opgaan is de meest efficiënte manier van campagne voeren." Direct en persoonlijk contact met de kiezer, daar gaat het volgens hem om. "Je kunt er in zo'n gesprek achter komen wat de kiezer belangrijk vindt."
Het is wel belangrijk dat de flyerlocatie zorgvuldig wordt gekozen. Volgens Van Dalen schieten partijen nu vaak met hagel. Ze staan op drukke pleinen in grote steden om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. "Maar als vervolgens geen van deze mensen op de partij stemt, heeft het weinig nut."
Stemmers doelgerichter benaderen, luidt het devies dus. Maar hoe weten partijen bij wie ze moeten zijn? Justin Koornneef, online campagnestrateeg bij BKB heeft daar wel ideeën over. "Je kunt online een heleboel data over je kiezer verzamelen. Daar zou je eerst van moeten leren en daarna pas de straat opgaan."
En dat is dus precies waar de Politieke Academie de partijen mee helpt. Ze combineren stembusresultaten van voorgaande verkiezingen met verschillende openbare datasets en weten zo behoorlijk specifiek de doelgroepen van partijen op te sporen.
"Dat gaat zelfs zover dat we weten aan welke kant van de straat de partij moet zijn om te flyeren", legt Van Dalen uit. Je kunt je dus afvragen hoe toevallig het is als een partij bij je op de stoep staat. Inbreuk op je privacy vindt van Dalen dat niet. "We gebruiken alleen openbare gegevens. Welkom in 2015, dit is dus waar big data voor wordt ingezet."
Welkom in 2015, dit is dus waar big data voor wordt ingezet.