NOS Op 3
NOS

Coca-Cola wil met hun nieuwe campagne de wereld happy maken. Of dat succes heeft, laten we even in het midden, maar hun website voor de Puerto Ricaanse campagne ziet er wel erg positief uit. Met name de url die ze gebruiken.

Emoji's in een url, kan dat dan? Ja dus. Maar het is nogal een ingewikkeld verhaal. De Washington Post heeft het uitgezocht en in het kort komt het erop neer dat je niet zomaar een domeinnaam met een emoji kan registreren:

En daarom kunnen wij hier in het Westen nooit een url maken met een smiley. Coca-Cola is dus uitgeweken naar Samoa, vandaar de extensie .ws.

Emoji in een url NOS

En daarmee kom je op de Puerto Ricaanse website van Coca-Cola. Het merk heeft url's geregistreerd met alle emoji die geluk uitstralen. Samoaanse adressen dus, maar 'ws' kan ook doorgaan voor 'we smile', zegt Coca-Cola tegen AdWeek.

Tweede taal

Emoji's zijn belangrijk voor Coca-Cola, omdat "ze voor de jongere doelgroep een soort tweede taal zijn geworden". En die internetten vooral mobiel, vandaar dat je dit dus alleen op mobiele websites voor elkaar krijgt.

Maar niet helemaal. Op je desktop zijn er twee mogelijkheden om naar de bewuste website te gaan. De ene is http://www.xn--h28h.ws/. Van de andere optie slaat onze computer op hol, dus die kunnen we niet plaatsen. Je ziet dan een vierkant blokje, maar dat is alleen maar omdat Windows niet snapt dat dat een emoji moet zijn. 

STER reclame